KOMMENTARER

Mørk kinosommer

Alt er blitt lettere og alt er blitt vanskeligere i norsk kinobransje. Og publikum taper, skriver Inger Merete Hobbelstad.

BRÅK I BRANSJEN: Krangelen om den siste «Transformers»-filmen er bare én av konfliktene i Kino-Norge. Foto: Berit Roald/NTB Scanpix
BRÅK I BRANSJEN: Krangelen om den siste «Transformers»-filmen er bare én av konfliktene i Kino-Norge. Foto: Berit Roald/NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

«Alt er fantastisk og ingen har det bra», sier komikeren Louis CK. Han kunne beskrevet norsk kinobransje. Kinotilbudet i Norge er i rivende endring. Alt er blitt bedre og lettere. Samtidig krangles det som aldri før. Publikum er blant taperne - sist demonstrert ved at sommerens store blockbuster, «Transformers: Age of Extinction», ikke vises på kinoene eid av Oslo Kino. Det er et stort problem i en tid der det klassiske kinobesøket møter hard konkurranse om publikumskveldstimer.

Kinodriften i Norge var tidligere styrt av kommunene og preget av dugnadsånd og kulturpolitiske forpliktelser. De siste åra har utviklingen på tre felt, alle naturlige konsekvenser av en ny tid, ført til enorme omveltninger i bransjen.

Det første er privatiseringen: Store, nordiske kinoaktører har sluppet inn på det norske markedet og eier nå over halvparten av norske kinoer, deriblant Oslo Kino, som i fjor ble kjøpt opp av danske Egmont.

Det andre er digitaliseringen: For å komme piratvirksomheten på nettet i forkjøpet og forberede seg på en digital hverdag, har norske kinoer oppgradert til digitalt visningsutstyr. Slik kunne de vise film uavhengig av de fysiske kopiene som tidligere gikk i skytteltrafikk mellom kinoene og la storfilmene ha premierer samtidig over hele landet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer