Moss med multikultur

MOSS(Dagbladet): Momentum-festivalen i Moss gikk av stabelen i helga, og satser på den unge samtidskunsten i Norden. Likevel viser perspektivet for utstillingene utover den nordiske regionen, og det tre dagers åpningsseminaret startet med å ta opp sider

ved kunstens stilling i dagens multikulturelle situasjon.

  • Vi lever i ei tid med McDonaldisering av den globale kulturen, og hvor landsbybeboere i India
  • Hvordan kan kunstnere kommunisere med og forestille seg den andre fra tidligere
  • - Kan kunsten fortsatt ha en kritisk og frigjørende funksjon- spurte filosofen Simon Critchley fra

samler seg rundt sitt ene fjernsynsapparat for å se på siste amerikanske såpe-serie, sa den sør-afrikanske kunsthistorikeren Sarat Maharaj i sitt foredrag. London-professoren - som forlot Apartheid-regimet på 80-tallet - tok opp en situasjon hvor

flyktning- og immigrasjonsstrømmen fra den tredje verden til de vestlige metropoler har lagt grunnlaget for helt nye problemstillinger når det gjelder identitet. Det post-kolonialistiske kartets gamle grenser stemmer ikke med terrenget, og dette preger

også dagens kultur- og kunstliv og stiller helt nye utfordringer for en kritisk kunstnerisk praksis.

koloniområder eller ferske krigsskueplasser, som nå setter sitt multietniske preg på den vestlige verden. Kunsthistoriens forhold til fremmede kulturer har vært preget av eksotiske og orientalistiske klisjéer, og fortsatt sitter mange av disse

stereotypiene igjen. Maharaj viste eksempler, blant annet fra Wien, på hvordan elementer fra Marcel Duchamps idéer og 60-åras kunstneriske avantgarde nå blir redefinert unge kunstnere. De yngre søker å omformulere dette til kritiske språklige strategier-

og en handlingsrettet praksis hvor man er lydhør for andres kulturelle bakgrunn og erfaringer.

Universitetet i Essex. Briten mente at man først og fremst måtte bekjempe kynismen - slik man for eksempel ser den hos postmodernismens guru Jean Baudrillard - innenfor det intellektuelle liv. Selv så Critchley et potensiale både innen den tradisjonelle

høykulturen med såvel Rilkes poesi- som innenfor massekunsten med trip hop-artisten Tricky. Sistnevnte er opphavsmann til en bevisst musikk, som både kan lokalisere oss i verden og rykke oss opp fra vanegjengeriet. Innenfor 90-åras differensierte

massekultur er dette en hybrid kunstform, som i følge sin fortolker både åpner mot den erotiske driftens dybder og skaper rom for tanken. Momentum setter i alle fall tanker i sving.