Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Møt de virkelige «Mad Men»

- Mindre drikking i virkeligheten

|||18 millioner kroner er prisen du må betale hvis du ønsker 30 sekunder reklamesendetid under den amerikanske football-finalen Super Bowl. Galskap? Muligens. Men mange har råd til å betale, og det knives om plassen.
- Reklame er kommet for å bli. Det er vår tids måte å uttrykke oss på. Mange av de flinkeste reklameskaperne er vår tids største kommunikatører, sier Doug Pray.

Best i bransjen
Den 48 år gamle filmskaperen gjester Bergen Internasjonale Filmfestival med «Art & Copy», en dokumentarfilm som tar oss med bak annonsene til virkelighetens «Mad Men», folkene bak noen av de mest kjente og beste reklamekampanjene i USAs historie.

Vi møter blant andre Lee Clow, mannen som har utarbeidet Apples reklameannonser siden 1984, George Lois, mannen bak annonsene til MTV og Tommy Hilfiger, og Hal Riney, som står bak de mest suksessrike politiske tv-reklamene noensinne.

- Filmen hyller det vi alle hater?

- En kritisk film om reklame ville vært for enkelt å lage. Jeg ønsket å fortelle at reklame kan være kunst. Derfor snakket jeg kun med de beste i bransjen.

- Hvorfor ble de best?

- Rett og slett fordi de elsker det de driver med, fordi de føler ansvar for reklame som kommuniaksjonsform og fordi de alltid har blåst i regler.

Revolusjonerte mediet
Pray fikk ideen til filmen da han ble kontaktet av reklameorganisasjonen The One Club.
- De spurte om jeg var interessert i å gjøre intervjuer med de beste i bransjen. Siden dette var folk publikum ikke kjente til, mennesker som hadde produsert de mest kjente reklamekampanjene i moderne amerikansk historie, kunne jeg ikke si nei. Vi snakker tross alt om noen av de mektigste selgerne i verden.

-Hvorfor ønsket de å bli intervjuet?

-De ble alle involvert i reklame på 60-tallet, og revolusjonerte bransjen. Nå håper de på en ny revolusjon. De ser at det lages uhorvelig mye dårlig reklame, reklame de selv hater, så de føler at det er på tide at det skjer noe igjen. At det kommer en ny generasjon som fornyer industrien gjennom bruken av internett og sosiale medier.

-Hvor langt var virkeligheten fra tv-suksessen «Mad Men», som også utspiller seg på den tiden?

-Virkeligheten var nok litt annerledes. I følge Lois var det mindre drikking og mer kreativit arbeid. Slik sett er min film virkelighetens «Mad Men», sier Pray. 

Skapt for å inspirere
Filmen problematiserer reklamens makt, men den fordømmer ikke. Så lenge vi lever i et kapitalistisk samfunn, vil reklamen være en del av hverdagen, sier filmen. Daglig blir et amerikansk barn utsatt for 60 minutter med tv-reklame. Bransjen teller over 25 000 firmaer verden over.

-Målet til disse menneskene har hele tiden vært at reklamen skal representere noe bra, at den skal være inspirerende, at den i fremtiden vil bli stående som et stykke kunst. Ta Nike som eksempel. «Just do it.»-kampanjen solgte millioner med joggesko, men hvordan kan det være en dårlig ting, når kampanjen faktisk fikk folk til å jogge og leve sunnere.  

Hva er din favorittreklame?

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media