Norge har endelig fått en profesjonell plattform for norsk mote gjennom Oslo Runway, og sterke norske designere kommer endelig fram i søkelyset. Men den kritiske motepressen uteblir.
Oslo Runway har etablert seg som den suksessfulle arvtageren etter at Oslo Fashion Week takket for seg, og har siden 2015 jobbet hardt for å løfte norsk mote opp og ut av kjendishysteriet til sin forgjenger. Og dette med stor suksess. Tunge samarbeidspartnere har sluttet seg til konseptet, den internasjonale pressen blir mer nysgjerrig for hver sesong og politikerne er på glid. Men en vesentlig del mangler.
Et kjapt søk på Google med søkeordene «oslo runway review», «oslo runway recap» og «oslo runway kritikk» gir magre resultater på motekritikkfronten.
Det som det finnes mye av, er hyllest av Oslo Runway som visningsplattform. Og det er jo for så vidt fortjent. This Is PR har virkelig løftet norsk mote opp til et høyere nivå, og hevet lista for hvilke designere som får vise sine kolleksjoner og ikke. Det er veldig bra.
Men det som mangler under og etter Oslo Runway, er dyptgående omtale om det som faktisk vises.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger