Mote på moten igjen

Lenge var det stille i norsk moteverden, moteuka forsvant og designerne jobbet på hver sin kant. Men nå skal Oslo Fashion Week gi klesdesignerne en felles arena.

Ordentlige visninger er stikkordet. Slike som de har i Paris og London, med toppsjiktet av designere, stylister og modeller. Med en fullsatt sal med representanter fra forhandlere, produksjonsledd, kjendisverdenen og presse sittende langs catwalken med beina i kors og brillene skeptisk ned på nesa.

- Jeg fant ut at det var på tide å slå på stortromma, sier Pål Vasbotten. Torsdag og lørdag i neste uke arrangerer han Oslo Fashion Week for første gang. 35 norske designere skal vise kolleksjonene sine i en felles visning i det gamle hovedpostkontoret i Oslo.

MEN AMBISJONEN VAR

egentlig enda større for Vasbottens arrangement: Hver designer skulle ha sin egen visning. 20000 kroner hver skulle de betale for å være med, 30 antrekk hver skulle de vise. Men det gikk jo ikke. Klesdesignerne Dagbladet har snakket med, sier at de knapt har penger til å overleve. Og 30 antrekk! Mange av dem sitter ene og alene og syr hvert eneste plagg. Så derfor ble ambisjonene noe senket.

- Den ser nydelig ut, den toppen, sier Merete Taule til Moi Schjelle, designeren som har laget den. Om noen dager skal den vises på catwalken, og mens designerne er midt i innspurten på kolleksjonene sine, samlet Dagbladet fire av dem på et loft i Oslo sentrum.

Prisen for å være med på Oslo Fashion Week ble til slutt 5000 kroner, åtte til tolv antrekk hver skal designerne vise. Og Moi Schjelle, Merete Taule, Malin Håvarstein Nilsen og Siv So Hee Steinaa virker strålende fornøyde med at noen ordner ting for dem.

- Ordentlige visninger er viktige for meg for å få vist fram historien bak klærne, med musikk og alt. Jeg får en mulighet til å vise butikkene som selger klærne mine, hva som er tanken bak dem, sier Merete Taule. Kolleksjonen hun har laget tar utgangspunkt i kamskjell. Den er inspirert av sjø.

- Folk er nok ikke helt klar over bredden i norsk klesdesign. På Oslo Fashion Week vil alt fra svært smale og små merker til mer etablerte merker som Ricco Vero, bli vist fram - ikke minst vist fram til folk som ikke ville sett det ellers, sier Malin Håvarstein Nilsen.

HUN MENER NORSK

klesdesign tradisjonelt har vært enten kunsthåndverk og husflid eller superkommersielt. Derfor er de fire designerne enige om at det viktigste med Fashion Week rett og slett er å fortelle folk at norsk motedesign finnes, og ikke minst at de moteklærne som finnes, kan appellere til vanlige folk. Og ikke bare til, som Pål Vasbotten sier, «overkulturelle mennesker som sitter hjemme og syr og strikker».

- Dette er ingen hobby vi har. Vi vil at vi som yrkesgruppe skal få aksept, sier Siv So Hee Steinaa.

Hun har allerede holdt på noen år, har egen produksjon i Kina og selger klærne sine i flere butikker i Norge og utlandet.

- Designerne kjemper mot H&M og KappAhl. Og de trenger en større del av markedet. Vasbotten mener Oslo Fashion Week er noe ganske nytt i norsk målestokk. Tidligere ble Moteuka arrangert hvert år på Sjølyst, men den ble lagt ned for noen år siden. Den var dessuten mer en messe, og presenterte en rekke etablerte merker, ikke minst de store utenlandske. Oslo Fashion Week fokuserer på de norske uavhengige designerne utenfor kleskjedene.

TOMROMMET SOM OPPSTO

etter at Moteuka forsvant, har designerne prøvd å fylle med å arrangere sine egne visninger. Arrangementet Designstreet er et eksempel på dette.

- Men det er ganske ressurskrevende, sier Malin Håvarstein Nilsen, som har vært med på å arrangere det.

- Bransjen gikk jo bare nedover og nedover. Noen måtte gjøre noe, sier Vasbotten.

Han fant ut at han skulle gjøre det, etter at han ble lei av å høre snakket om den begredelige situasjonen for norsk mote. Så fikk han med seg modellbyrået Heartbreak, som han selv har vært med på å starte, til å spytte i penger.

- Jeg er opptatt av å skape et større miljø for motedelen av Heartbreak, forteller Vasbotten.

Han mener arrangementet hadde vært umulig å få til hvis ikke mange hadde stått på og jobbet gratis. Og han gjør det ikke igjen, uten å få mer støtte. Det han ønsker seg er statlige midler til en stilling eller to som kan jobbe kontinuerlig med arrangementet. Målet på sikt er å arrangere Oslo Fashion Week to ganger i året.

- Poenget er å høyne kvaliteten i alle ledd. På sikt håper vi å lokke produsenter hit. Målet er også å få flere til å samarbeide.

Og det har ifølge Vasbotten ikke vært så lett.

- Ingen vil samarbeide i denne bransjen. Mange tenker sånn: Jeg skal gjøre min greie, sier han.

Ingen av Norges mer etablerte designere, som Julie Skarland, Pia Myrvold, Per Spook eller Arne & Carlos, deltar på Oslo Fashion Week.

- Jeg har ikke hatt noen hast med å få inn storheter. Målet har vært å vise fram konseptet. De berømte designerne kunne jo dessuten komme til å ta all oppmerksomheten fra de små.

- Vil det bli mye av det gode, gamle norske husflidspreget på Oslo Fashion Week?

- Nei, nei, da har vi mislyktes, sier Vasbotten.

Han håper å bidra til at norsk design ikke lenger skal være en kuriositet, men snarere mote som kan konkurrere med de mer etablerte svenske og danske designerne. De har fått til noe som designere i Norge ikke har klart.

- Jeg vil oppdra folk, fortelle dem hvordan motevisninger kan være, sier Pål Vasbotten.

VISER KLÆR: Norske designere har ikke vært bortskjemte med steder å vise fram klærne sine. Nå får de Oslo Fashion Week. Merete Taule (t.v.) og Malin Håvarstein Nilsen med henholdsvis jakke og skjørt som skal vises der til uka.
JOBBER SAMMEN: Designerne Siv So Hee Steinaa (f.v.), Malin Håvarstein Nilsen, Merete Taule og Moi Schjelle.
SUPERFEMININ: Bluse designet av Moi Schjelle. Hun beskriver kolleksjonen sin som sexy og superfeminin.