HAR BRUTT GOD PRESSESKIKK: Redaktør i Det Nye Karine Thyness fikk ikke medhold for bruken av en P for å signalisere produktplassering og reklame på bladets forside.
Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet / magasinforside.no
HAR BRUTT GOD PRESSESKIKK: Redaktør i Det Nye Karine Thyness fikk ikke medhold for bruken av en P for å signalisere produktplassering og reklame på bladets forside. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet / magasinforside.noVis mer

Motebladet Det Nye felt i PFU: - Det er helt vanvittig

- De gir jo bort forsiden sin til reklame, sier PFU-medlem.

(Dagbladet): Det Nye, som utgis av Egmont Publishing AS, hadde i sitt nummer 14 i 2014 en forside med en fotomodell.

Nederst til venstre på bladets forside finnes en hvit P i en ramme, som ifølge Det Nye skal gjøre leseren klar over at bladets førsteside er en kjøpt annonse, hvor modellen er kledd opp i klær fra en annonsør mot betaling.

- Helt vanvittig Bladet er klaget inn for Pressens faglige utvalg (PFU) for å bryte ned det klare skillet mellom journalistisk virksomhet og betalt innhold. Det Nye hevder derimot at P-en på forsiden skal gjøre leseren klar over at bladets forside er solgt til en annonsør.

PFU ga ikke Det Nye medhold i sine argumenter, og mener Egmont-bladet hhar brutt god presseskikk punkt 2.6.

- Det er helt vanvittig, dersom motejournalistikken ønsker å bli sett på som journalistikk, så holder jo ikke dette her, sa PFU-medlem Eva Sannum og la til:

- Det er ingen grunn til at noen av Det Nyes lesere forstår noe som helst av den P-en, så det blir egentlig bare en vits. De gir jo bort forsiden sin til reklame.

- Her er det jo et ordentlig problem, her får de penger og tar redaksjonelle avgjørelser basert på det. Det er jo ingen tvil om at hun har på seg den skjorte fordi Det Nye får betalt får det, sier Sannum videre.

- Ønsker å være dønn ærlige
Videre anføres det fra PFU at merkingen, P-en, ikke forteller noe om hva som er produktplassert, hvilke produkter, hvor på forsiden og hvem som er avsender av reklamebudskapet.

- Det Nye jobber mye med merking og tydelighet, og vi ønsker å være dønn ærlige med leseren i alt vi gjør, så jeg skulle ønske vi aldri hadde stått her i dag. Om jeg skal løfte blikket litt, så er det godt å få problemene rundt dette opp til debatt - mye rundt dette med produktplassering og andre nye annonseformater er upløyd mark for hele bransjen, sier redaktør Karine Thyness til Dagbladet og legger til:

- Vi tar selvsagt kjennelsen i PFU til full etterretning. 

- Håper leserne tilgir oss Thyness håper nå leserne kan tilgi Det Nye for å ha gjort feil, og at bladets troverdighet ikke er varig svekket. 

- De som kjenner oss vet at vi er åpne og ærlige. Vi merker retusjeringer og jeg tror vi er kjent for å være veldig åpne om det vi gjør, så jeg tror at leserne våre forstår at vi har gjort vårt beste og at vi nå også kommer til å være åpne om at det ikke var godt nok for PFU, sier redaktøren. 

- Mener du fortsatt at forsida var godt nok merka?

- Bakgrunnen for produktplasseringen var at vi hadde en samproduksjon med TV2, Det Nye-jenta, som skulle distribueres ut på tv, print og nett. Produktplassering er en naturlig del av det å ta ut det kommersielle potensialet i en tv-produksjon, og slik var det også med Det Nye-jenta. Da vi skulle bruke dette bildet fra tv-opptaket på print, mente vi selvsagt at det måtte merkes der også. Men da blir det utfordrende når vi ikke har et felles regelverk for merking i alle kanaler. Slik som mediene nå smelter sammen så vil det fremover være rart om vi ikke får en likebehandling med hensyn til både produktplassering og andre kommersielle uttrykk. For oss er uansett tydelighet og merking viktigst, slik at leserne forstår hva som er betalt og ikke — og i den grad dette er utydelig, er det et klart forbedringspotensial fra vår side, avslutter hun.

Dagbladet også felt I tirsdagens PFU-møte ble også Dagbladet felt for brudd på Vær Varsom Plakatens. Utvalget mente avisa har brutt punkt 3.10 og punkt 4.4 i plakaten.

Kjennelsen i dommen er enda ikke klar.  

DEN OMSTRIDTE P-EN: Denne P-en skal fortelle leseren at forsiden er en annonse. Det mener Pressens faglige utvalg ikke er godt nok av bladet Det Nye, og felte dem i PFU-møtet tirsdag. Vis mer