Motebransjen tøyer grensene

Motemagasiner og klesprodusenter går stadig nye veier for å vekke oppsikt, enten det gjelder autentiske drapsbilder eller modeller kledd ut som heroinvrak. Når gratisavisa Natt & Dag nå bruker mongoloide modeller i en bildeserie om klær, vekker det reaksjoner.

- Noe annet enn supermodeller

- Det er en hårfin balanse når man bruker utviklingshemmede som gimmick, og jeg vet ikke om dette nødvendigvis tjener deres sak, sier Sidsel Grasli, leder for Norsk Forbund for Psykisk Utviklingshemmede (NFPU).

Natt & Dag har i sitt novembernummer brukt fem helsider til en motereportasje der alle modellene har Downs syndrom. Reportasjen er utstyrt med tittelen «Downtown».

- Jeg reagerer på ordspillet mellom navnet «Downtown» på bildeserien og Downs syndrom, sier Grasli.

Tatt ut av helhet

Grasli mener man kunne brukt modellene med Downs syndrom på en annen måte i en motereportasje.

- De er tatt ut av en helhet. Det ville være mye mer ålreit hvis det var tatt bilder hvor én av modellene var utviklingshemmet. Man må spørre hvilke signaler dette gir, og jeg synes ikke dette bereder grunnen for en naturlig integrering - ikke når kombinasjonen er disse bildene og tittelen «Downtown». Da fokuserer det på funksjonshemming, ikke på klær. Og dette tenderer mot noe spekulativt, sier Sidsel Grasli.

Hun velger likevel å tro at dette er gjort i beste henseende.

- Ikke respektløst

Redaktør Gaute Drevdal i Natt & Dag framholder at det aldri har vært gratisavisas hensikt å behandle de mongoloide modellene respektløst.

- Vi ville heller ikke være provokative, men de som trolig vil la seg provosere av dette er mote- og modellbransjen, som er mer ensrettet enn noensinne, sier Drevdal.
Redaktøren legger til at de ønsker å utvide motebegrepet og at reportasjen må sees i en slik sammenheng.

- Det har for lenge vært en glamorisering av 15-årige klesmodeller med spisevegring. Dette er en honnør til de utviklingshemmede, sier Drevdal.
Sidsel Grasli sier at hun ikke har noe imot selve bildene i Natt & Dag, som hun synes er både gode og profesjonelle.

- Bildene er ganske respektfulle, og det er spennende at utviklingshemmede brukes i en sånn sammenheng. Men det må skje naturlig, ikke ved at man viser dem fram som gruppe: «Her er de!» Det er veldig greit å applaudere når utviklingshemmede står på en scene, men det er ikke alle som vil ha dem som naboer, sier Sidsel Grasli, lederen for NFPU.

- Gjør hva som helst

- Dagens moteverden gjør hva som helst for å selge, mener moteekspert Kiki Sørum.

- Uten å ha sett bildene tør jeg påstå at det minner litt om modellpappa Pål Vassbottens eksperimentering med meget unge modeller. Vi ser hele tida nå at uttrykksformene i moteverdenen forandrer seg - til det sterkere. Moteverdenen er på meget vaklende vei mot en sensasjonsform, hvor de samtidig prøver å ufarliggjøre det som er annerledes.

Mongoloide er jo veldig søte, og for meg høres det greit ut at de er med i motebilder. Men det blir usmakelig med en slik overskrift, mener Kiki Sørum.

Utenlandsk debatt

En av de fremste «murbrekkerne» innen reklamefotografering er Oliviero Toscani, som med sine reklamefotografier for klesprodusenten Benetton har vakt harme verden over.

Politiske, religiøse, seksuelle og rasetilknyttede tabuer er hans spesialitet. Bildene av aidssyke og krigssituasjoner med blodige uniformer og menneskerester skapte en bølge av reaksjoner. Hva har dette med salg av klær å gjøre?

- Ingenting, jeg er ikke betalt for å selge klær - men for å kommunisere med folk, sa Toscani da Dagbladet intervjuet ham i 1996.

USAs president Bill Clinton er lite imponert av reklameverdenens «kommunisering» - ikke minst heroinmoten, som har preget motebildet de siste par åra.

- Glorifisering av heroin er ikke kreativt, det er destruktivt, sa Clinton tidligere i år.