Motegigantens nye reklamefilm skaper raseri

Da motegiganten Dior publiserte en ny reklamefilm fredag morgen, lot ikke reaksjonene vente på seg.

FRONTER KAMPANJE: Superstjerna Johnny Depp. Foto: AP Photo/Shizuo Kambayashi
FRONTER KAMPANJE: Superstjerna Johnny Depp. Foto: AP Photo/Shizuo KambayashiVis mer

Reklamen var for parfymen «Sauvage», som er frontet av ingen ringere enn skuespillerstjerna Johnny Depp.

I videoen danser blant annet amerikansk urfolk i seremonielt antrekk, eksempelvis med hodeplagg med fjær i.

Det er kombinasjonen av navnet «Sauvage» (fransk for savage - villmann på norsk, journ. anm.) og framstillingen av det amerikanske urfolket som nå får flere til å se rødt. Det skriver blant andre NBC.

Flere hevder reklamen er både rasistisk og blottet for respekt for forskjellige kulturer.

Skjermdump
Skjermdump Vis mer

Reaksjoner

I en tweet kalte Dior kampanjen for «en autentisk reise dypt inn i urfolkets sjel i et hellig, grunnleggende og sekulært område».

I videoen ser vi Depp rusle rundt mellom røde fjell i Utah, USA, der han stabler steiner for å merke sin sti. Det er da kvinnen, av det amerikanske stammefolket, kommer inn i bildet og følger med på Depps gjøren og laden.

Depp spiller også gitar i videoen.

- Videoen er både fornærmende og rasistisk. Jeg skjønner ikke at noen tror at en slik video kan bli godt mottatt i 2019, skriver Crystal Echo Hawk, daglig leder for IllumiNative, på Twitter.

- Dette er forferdelig. Så får du navnet: Sauvage. Det er som savage, bare finere. (...) Depp, hvorfor har du sunket ned i dette. Dior, dette kan ikke være seriøst, skriver April Reign, som har startet #OscarsSoWhite-kampanjen.

Fjernet videoen

Natt til lørdag er videoen fjernet fra sosiale medier.

I en pressemelding opplyser motegiganten om forholdene rundt reklamefilmen, skriver The Guardian:

- Filmen er laget i samråd med organisasjoner for det amerikanske utfolket, med formål om å bevege seg bort fra klisjeene for å unngå et misledende bilde av det amerikanske stammefolket.

Det er ikke første gang et motehus får kritikk for grep den har gjort i forskjellige kampanjer og på catwalken. I januar fikk Burberry stor kritikk for en hettegenser som hadde en «løkke» om halsen - noe som kunne gi assosiasjoner til selvmord.