Motekjedene kaster pelsen

Kundene har fått butikkjedene til å tenke nytt. Cubus, Bik Bok, Vero Moda, Exit, ONLY, Jack & Jones og flere har bestemt seg for ei pelsfri framtid.

Lista over motekjeder som har bestemt seg for å kutte ut plagg med pels begynner å bli lang. Flere diskuterer å følge de pelsfrie butikkenes eksempler. Varner-Gruppen arbeider med en etisk plattform, der ett av forslagene er å kaste ut pelsen.

- Føles godt

- Vi har gitt oss sjøl deadline ut april, sier Karen Onsager i Dressmann, en av kjedene i Varner-Gruppen.

Carlings, Vivikes, Wearhouse, Dressmann og Urban vurderer nå å slå følge med de to Varner-kjedene som allerede har kastet pelsen på dør, Cubus og Bik Bok. Daglig leder i Bik Bok, Marianne Bjarstad, begrunner Bik Boks antipelsstandpunkt slik:

- Vår målgruppe er ungdom, og de er opptatt av pelsproblematikken. Ser de et plagg med noe som likner pels, vil de vite om det er ekte. Og er det ekte pels, kjøper de det ikke. Ungdom er etisk bevisste, både med hensyn til menneskerettigheter og dyrevern. Dessuten har vi som jobber her også personlige standpunkter mot pels. Da føles det godt å kunne være klare på dette, sier Bjarstad

Bevisst holdning

- Det er en bevisst strategi fra vår side. Vi ønsker ikke å føre produkter som irriterer folk. Det gjelder både pels og andre produkter. Vi har aldri solgt pels, det har ikke vært naturlig for oss, sier administrerende direktør i H & M Norge, Håkan Qvist.

Liv Berstad, administrerende direktør i KappAhl, har også fjernet all pels fra butikkene.

- Vi har et sett med etiske regler som både tar hensyn til menneskerettigheter, miljø- og dyrevern. Dermed er pels utelukket, men vi selger plagg med lær fra dyr som er brukt i kjøttproduksjon, sier Berstad.

Aksjonerte

I tre år har dyrevernerne i NOAH bombardert motebutikkene med brev og bønner om ikke å selge plagg med pels.

- Det er godt nytt for oss når store aktører i norsk motebransje ikke lenger vil selge pels, sier Odd Harald Eidsmo, daglig leder i NOAH.

Nylig fikk NOAH brev fra Bestseller, som eier Vero Moda, Exit, ONLY, Selected, TDK, Jack & Jones og Vila, der de bekjentgjør sin pelsfrie framtid.

- Vi kunne ikke forsvare å selge pels ut fra våre etiske retningslinjer, sier administrerende direktør Øyvind Hauge. - Det lar seg ikke dokumentere at dyrene pelsen stammer fra har hatt det bra, så da avstår vi heller. Vi ønsker ikke å bli assosiert med dyreplageri. Det er vi veldig bevisste på.

Ute for godt

Heller ikke Mexx eller B-Young skal selge ekte pels lenger. De to frittstående butikkene Los Lobos og Hemp House i Oslo har aldri solgt pels.

- Vil ikke butikkene gjenoppta pelssalget når fokus flyttes? Det ble vist mye pels på motevisningene for høst og vinter?

- Nei, forsvinner pelsen nå, så er det for godt. Bransjen er full av folk som er imot pels og står på dyrenes side. Derfor er vi ganske opprømt om dagen. Framskrittene står i kø i pelssaken, slutter Eidsmo.

TIDLIG UTE: KappAhl var tidlig ute med et etisk regelverk som bedriftsplatt-form. Miljøvern, menneskerettigheter og dyrevern er hensyn som skal veie tungt for bedriften. - Syntetisk er det nærmeste du kommer pels hos oss, sier Linda Kristin Steen.
MOTSTAND: Dyrevernorganisasjonen PeTA var svært aktiv under moteuka i London. Her på Julien Macdonalds høst- og vintervisning.