Oslo Runway  skal ta over stafettpinnen til den norske moteukas forgjengere, foreløpig virker det lovende. På bildet vises Veronica B. Vallenes AW15. Foto: Tor Gunnar Berland / Stella Pictures
Oslo Runway skal ta over stafettpinnen til den norske moteukas forgjengere, foreløpig virker det lovende. På bildet vises Veronica B. Vallenes AW15. Foto: Tor Gunnar Berland / Stella PicturesVis mer

Moteuka er ikke død!

Endelig en seriøs og spisset, norsk moteuke.

Meninger

To ganger i mitt liv har jeg kommet for sent til en motevisning. Tirsdag kveld var en av de gangene. Noen minutter etter at Oslo Runway stengte dørene ble jeg og en håndfull andre slukkørede motejournalister sneket inn bakveien. Det er ikke det at vi motejournalister er fashionably late, det er bare det at motevisninger aldri begynner når de skal. I alle fall ikke i Norge. Først skal det jo mingles og skåles i billige bobler, mens kjendisene poserer halvinteressert mot presseveggen - og det kan jo fort ta noen timer. Slik var det ikke denne gangen.

Flere har prøvd å arrangere en norsk moteuke, og mens Oslo Fashion Week holdt det gående i ti år, ble det stille fra Oslo Trend etter kun ett. Nå har Oslo Runway tatt opp tråden med pressebyrået THIS IS PR i spissen. Med seg på laget har de fått L'Oréal, tidligere hovedsponsor for Oslo Fashion Week, og Norwegian Fashion Institute (NFI). Hovedarrangementet går riktignok ikke av stabelen før til høsten, men allerede tirsdag kveld fikk vi en smakebit i form av en samlet motevisning med merkene Epilouge by Eva Emanuelsen, JOHNNYLOVE og Veronica B. Vallenes, sistnevnte som de seineste årene har valgt å vise under den danske moteuka vender altså igjen snuten hjemover. Det er et godt tegn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under hovedarrangementet i høst vil utvalgte norske designere få muligheten til å vise fram sine vår- og sommerkolleksjoner til et publikum som skal bestå av presse, innkjøpere og opinionsledere. Målet er å samle hele Mote-Norge, og ikke minst å kunne vokse og utmerke seg både nasjonalt og internasjonalt som en seriøs visningsarena med etablerte designere. Hårete mål, men absolutt ikke urealistisk slik tidligere Oslo Fashion Week-sjef Pål Vasbotten har hevdet.

For Oslo Runway sitter på et trumfkort som kan legge grunnlaget for nettopp nasjonal og internasjonal suksess, nemlig at arrangementet oppfattes som seriøst og spisset. Det bar pre-visningen tirsdag preg av. Borte var den røde løperen, de billige boblene og presseveggen, til fordel for en visning som startet tidsnok - helt uten kjendisstunt eller musikalske innslag fra tidligere MGP-vinnere. For ikke å nevne en sterk front row med navn fra både næringsliv og motebransje som administrerende direktør i Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth, journalist og forfatter Jorun Aartun og internasjonal toppmodell Siri Tollerød.

Oslo Runway kan gi seg selv en klapp på skulderen for et godt gjennomført arrangement, men den virkelige ilddåpen er først til høsten. Før den tid bør initiativtakerne ta til seg alt av konstruktiv kritikk. Størst spenning er det kanskje knyttet til hvilke designere vi får se under hovedarrangementet - Mardou & Dean, Fall Winter Spring Summer og Holzweiler er klare forhåndsfavoritter. Kanskje bør man også åpne for en egen visning med up and coming-designere, spesielt nå som moteplattformen Up - dedikert til å promotere nyetablerte norske klesdesignere - avsluttes. Fokuset på den rette publikumsmiksen bør fortsatt ha høy prioritet, men kan med hell suppleres ytterligere med moteinteresserte innen både næringsliv, kunst og kultur - for ikke å nevne politikk. Her har du sjansen, Fabian Stang. For på spørsmål om hvilken overskrift hun ville våkne opp til svarte prosjektleder Ditte Kristensen; «Oslo Runway ønsker visninger på Rådhuset, det burde vi få». Det burde de.