Vil prioritere kollektivt: Hvis vi bruker 40 milliarder kroner på ny motorvei, er det 40 milliarder vi ikke kan bruke på kollektivtiltak, skriver Pål Thygesen. Foto: © Espen Bratlie / Samfoto
Vil prioritere kollektivt: Hvis vi bruker 40 milliarder kroner på ny motorvei, er det 40 milliarder vi ikke kan bruke på kollektivtiltak, skriver Pål Thygesen. Foto: © Espen Bratlie / SamfotoVis mer

Motorveienes tid er forbi

Det er dokumentert at den nye motorveien i Oslo er helt unødvendig.

Meninger

I Oslo har tiltak som bygging av sykkelveier, egne traseer for trikken og tiltak for bedre luftkvalitet stått i stampe. Det er begrenset med plass i gatene, og med dagens Frp-støttede byråd vinner bilen konkurransen gang på gang. Hvis planene for en ny motorvei inn til byen blir virkelighet, vil dette problemet bare øke. Det samme vil klimautslippene. Å stoppe veien blir med dette en av Miljøpartiet De Grønne sine viktigste saker i Oslo i årene som kommer.

Myndighetene er allerede i gang med å kjøpe tomter der hvor den nye motorveien skal gå. Dette prosjektet vil koste 40 milliarder kroner og koster allerede skattebetalerne penger hver eneste dag.

Men det finnes alternativer. Statens Vegvesen, Ruter og Jernbaneverket har laget en utredning som viser hvordan transportutfordringene i stor-Oslo kan løses ved hjelp av tog, bane, trikk, buss og båt.

Planen, som har fått navnet «KVU Oslo-navet», tar høyde for befolkningsøkning, godstransport, og at vi ønsker oss bedre plass til sykkelveier i sentrum. Min første tanke da jeg så forslaget, var at dette er nesten identisk med partiprogrammet til Miljøpartiet De Grønne. De har laget et detaljert forslag som med stor presisjon viser hvordan vi kan sikre effektiv transport uten å bygge en eneste ny vei inn til Oslo. Den nye motorveien trengs ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny t-bane skal gå over Grünerløkka og Bislet, og siden videre til Nydalen. Fornebu får også bane, og økt kapasitet gjennom sentrum vil gi hyppigere avganger på alle linjene som strekker seg ut fra bykjernen. Ny tunell for tog gir flere avganger til kommune rundt. Dette er en miljøverners drøm, men jeg tror også mange andre vil støtte dette fordi det blir så mye lettere å reise i og til Oslo.

Men blir det virkelighet? Utredningen viser hvor det bør bygges, og hva det koster. Mer enn det kan ikke fagfolkene gjøre. De nye prosjektene må nemlig konkurrere om samferdselskronene på linje med alle andre tiltak. Hvis vi bruker 40 milliarder kroner på ny motorvei, er det 40 milliarder vi ikke kan bruke på kollektivtiltak.

De som vil at at kollektivsatsingen skal bli gjennomført, må derfor stemme på et parti som er enig med prioriteringen som Statens Vegvesen, Ruter og Jernbaneverket har gjort, og som tør å si at vi faktisk må si nei nye motorveier for å få råd til nye skinner.

Alle som er opptatt av miljøvern vet hvordan det føles når gode utredninger havner i en skuff og aldri brukes. Jeg stiller til valg for at «KVU Oslo-navet» ikke skal bli enda en slik.

Hva mener du? Del det du har på hjertet under Lokale meninger!