Motståelig

Langt fra uimotståelig, men slett ikke ille.

Verdens mer produktorienterte musikkfabrikker fortsetter å penetrere popmarkedet med stadig nye variasjoner over samme markedsvennlige tema. Da ender man gjerne opp med «varierte» og «helstøpte» plater som Jessica Simpsons «Irresistible».

Det mektige Sony Music-maskineriet vet selvsagt hva de holder på med i disse Destiny's Child-tider, vel vitende om at konseptet med hvite artister som synger svart musikk treffer bredere enn svarte artister som gjør det samme. «Irresistible» er derfor langt mer r'n'b-orientert enn det opplagte «Jessica-er-den-nye-Britney»-utgangspunktet skulle tilsi. Rodney «Darkchild» Jenkins (som snart burde ta seg en laaaang ferie) er derfor et selvsagt navn på lista over produsenter, og hans funky lydteppe på «Imagination» er platas høydepunkt, inneklemt mellom den masete, Michael Jackson-aktige «Hot Like Fire» og en svulstig Mariah Carey-inspirert ballade. 21-årige Jessica makter attpåtil å skreve helt over til latinopopmarkedet med en duett med Mark Anthony på kraftballaden «There You Were», og det er så man formelig kan høre lyden av champagneflasker som sprettes blant Sonys markedsanalytikere.

Hvis popmusikk noen gang blir et eget fag på BI og Handelshøyskolen, er «Irresistible» bankers på pensumlista.

<B>BI-PENSUM:</B> Jessica Simpson og hennes «Irresistible» burde vært pensum på BI eller Handelshøyskolen, mener vår anmelder.