TRONER PÅ TOPP: Festspillene i Bergen får 27 millioner kroner i støtte fra Kulturdepartementet. Dette synes flere i festivalbransjen er voldsomt mye penger. Foto: NTB Scanpix
TRONER PÅ TOPP: Festspillene i Bergen får 27 millioner kroner i støtte fra Kulturdepartementet. Dette synes flere i festivalbransjen er voldsomt mye penger. Foto: NTB ScanpixVis mer

Mottar 27 millioner i offentlig støtte fra Kulturdepartementet

Festspillene i Bergen troner, mens flere i Festival-Norge raser mot «absurde» støtteordninger.

(Dagbladet): Hvert år deler Kulturdepartementet og Kulturrådet ut millioner av kroner til kultur-Norge, men det er store forskjeller på kulturfordelingen.

Tilskuddsordningene for Festival-Norge er moden for revisjon, er konklusjonen til flere festivalsjefer og folk i musikkbransjen.

- Helt absurd, sier leder i Steinkjerfestivalen, Sven Bjørge, om de enorme forskjellene.

I år har Kulturdepartementet bevillget til sammen 76,9 millioner kroner til knutepunktfestivaler i Norge, og på topp troner Festspillene i Bergen med hele 27 millioner kroner.

Dette mener flere i festivalbransjen er enormt mye penger.

- Det er jævlig mye penger. Nå vet jo ikke jeg hva pengene skal gå til, så jeg kan ikke si at det er feil, men det høres voldsomt mye ut, sier festivalsjef for Slottsfjellfestivalen, Christoffer Rød.

- Konkurransevridende De kritiske røstene mener støtteordningen er konkurransevridende og rammer vilkårlig. De tolv festivalene som er omfattet av knutepunktfestivalstøtten er ment å være lokomotiv for resten av Festival-Norge.

- Slik fungerer det ikke. Når Olavfestdagene, som er en kirkemusikkfestival, i fjor hadde artister som Patti Smith, Emmylou Harris, DumDum Boys og Thåström, blir det konkurransevridende, sier Bjørge, som mener at sjangerfestivalene i stadig større grad engasjerer pop- og rockeartister for å trekke publikum.

Får 13 millioner Olavsfestdagene er i år tildelt over 13 millioner offentlige kroner. Bjørge mener at en trenger fyrtårnfestivaler, men etterlyser en riktigere fordeling.

- 19,2 millioner kroner i knutepunktstøtte, pluss ytterligere 40 prosent av det beløpet fra kommune og fylkeskommune, er avsindig mye penger til én festival, sier Ante Giskeødegård.

Han leder festivalene Midtsommerjazz, Jugendfest og Sommerfestivalen i Ålesund. Giskeødegård påpeker at han ikke ønsker å sutre og har stor respekt for Festspillene i Bergen.

- Men vi har opplevd å by på samme artister som dem og tape, fordi vi ikke har en matchende lommebok. Vi trenger knutepunktfestivaler, men når de går ut over sin sjanger med voldsom offentlig millionstøtte, er det noe galt, sier Giskeødegård.

Direktør Anders Beyer for Festspillene forteller at de forholder seg til føringene fra Kulturdepartementet som ligger til grunn for tildelingen.

- For Festspillene fungerer denne ordningen godt i dag. Årsaken til at den fungerer godt er blant annet at den gir økonomisk forutsigbarhet til noe som har et flerårig perspektiv, sier Beyer til Dagbladet.

- Er reglene for hva knutepunktfestivaler skal bruke pengene til strenge nok?

- Jeg mener at man har funnet en god balansegang mellom å gi føringer for hva midlene skal brukes til og samtidig ha forståelse for at det er nødvendig å ha en kunstnerisk frihet.

- Bedre kunnskap Nestleder av Kulturrådet og leder i Kulturrådets festivalutvalg, Arnfinn Bjerkestrand, er opptatt av at det må legges til rette for at de mindre festivalene kan tilegne seg kunnskap fra knutepunktfestivalene.

- Utfordringen i dag er at det ikke legges til rette for samarbeid. Vi gir støtte til festivaler rundt knutepunktfestivalene, men det finnes ingen verktøy for hvordan knutepunktfestivalene skal støtte de andre. Jeg skulle gjerne ha sett at de to feltene oppmuntres til å samarbeide i større grad, sier han.

Leder av Slottsfjellfestivalen, Christoffer Rød, etterlyser også et strengere regelverk:

- Festspill har et annet innhold enn rockfestivalene, og jeg ser at offentlig støtte er nødvending for disse. Men 19 millioner jo helt vilt. Festspillfestivaler har jo tilnærmet seg flere kommersielle artister som i utgangspunktet er å se på rock- og popfestivaler, og da synes jeg det er rart at de får så mye støtte, sier Rød.

- Må ivareta oppdraget sitt Kjersti Stenseng, statssekretær i Kulturdepartementet, forteller at mange festivaler kjemper om de samme artistene og det samme publikummet.

- Men knutepunktfestivalene har et større oppdrag som de må ivareta. De har et kunstnerisk ansvar innenfor sin sjanger.

Hun opplyser at departementet ikke planer om å lage nye retningslinjer.
- Vi har hele tida et kritisk blikk om knutepunktfestivalene fullfører oppdraget sitt, ikke minst det kunstneriske.