Møtte veggen

Etter ni år, en halv million solgte plater og 400 000 solgte billetter til Kaptein Sabeltanns forestillinger, møtte Terje Formoe veggen. Piratens alter ego vurderte å gi seg.

- I vinter var jeg fast bestemt på å hoppe av. Jeg var fryktelig sliten, men hauger med brev fra fansen og de forhåndssolgte billettene fikk meg på andre tanker. Nå har jeg fått tilbake drivkraften, sier Terje Formoe.

I dag, en måned og sju dager før sommerens Kaptein Sabeltann-premiere, er 33000 av totalt 48000 billetter til årets forestillinger i Dyreparken i Kristiansand utsolgt. Terje Formoe har fått både eventyrlysten og forretningssansen tilbake, og i går lanserte han en dobbelt-CD med 30 låter fra hele Sabeltanns karriere. Fra før av finnes både videoer, tre CD-er og et CD-rom med Kaptein Sabeltann. Og Terje Formoe har ikke tenkt å stoppe der.

- Jeg jobber fortsatt med å utvikle Kaptein Sabeltanns verden. Målet er å gjøre ham til en barneklassiker, sier han.

Etter den lille knekken i vinter, har Formoe bestemt seg for å sende sjørøverkapteinen ut på nye tokt. Og han akter ikke å gi seg før hele verden seiler under Sabeltann-flagg.

PR-kåt

- I løpet av Kaptein Sabeltanns tiende år skal jeg kunne presentere konkrete internasjonale planer, lover Terje Formoe. Han har forsøkt uten hell tidligere, men gir ikke opp planene om å selge konseptet utenfor Norge.

- Sabeltann er både stormannsgal og PR-kåt. Han kan ta opp konkurransen med Walt Disneys figurer. Men dersom vi setter opp forestillingen andre steder enn i Kjuttavika, må jeg nok overlate rollen til noen andre.

Her hjemme har jeg bestemt meg for å fortsette til jeg ikke lenger kan gå planken, smiler den tidligere læreren fra Fredrikstad.

Kaptein Sabeltann er etter hvert blitt en temmelig velstående pirat, og som en av 90-tallets mestselgende norske artister kan ikke opphavsmann Formoe klage over inntektene han heller.

Kjepphest

- Hvis pengene var drivkraften, ville jeg ha solgt rettighetene og trukket meg ut i vinter. Min kjepphest er å samle generasjonene slik at også de voksne kan ha det gøy, sier Terje Formoe. Han stiller seg uforstående til kritikken som er kommet mot ham tidligere. Formoe ble blant annet beskyldt for at kommersialiseringen rundt Sabeltann-figuren gjorde barna til passive konsumenter, og skapte kjøpepress for foreldrene.

- Det å ville underholde er et edelt motiv, svarer Terje Formoe.

GIKK «PLANKEN»: -Jeg hadde kastet inn håndkleet, innrømmer Terje Formoe. Nå skal han kjempe for at hele verden seiler under Kaptein Sabeltanns flagg.