100 prosent: Neil Young vil at publikum skal høre alle nyanser i musikken. En mp3-fil inneholder bare fem prosent av informasjonen i originalopptaket, hevder han. Foto: Kevin Mazur/WireImage/Getty Images
100 prosent: Neil Young vil at publikum skal høre alle nyanser i musikken. En mp3-fil inneholder bare fem prosent av informasjonen i originalopptaket, hevder han. Foto: Kevin Mazur/WireImage/Getty ImagesVis mer

- MP3 ødelegger musikken

Neil Young vil redde rocken fra digitaldøden.

Bør man ha en 40-50 års fartstid fra scene og platestudio for virkelig å ta inn over seg hva som er skjedd med lydkvaliteten i moderne musikkinnspilling og -avspilling?

Trenger man en mannsalder med tyning av knirkende stemmebånd og klirrende gitarstrenger for å fange opp hva som går tapt med MP3-komprimering, dynamisk kompresjon og bruk av ekstremt høye innspillingsnivåer i jakten på den overstimulerte musikkforbrukerens oppmerksomhet?

DE MEST PROFILERTE kritikerne av utviklingen er ikke akkurat ungsauer. For noen år siden var det Bob Dylan: «Jeg vet ikke om noen som har laget en plate som låter anstendig de siste tyve åra. Lyden er over alt. Ingen ting er definert, ingen vokal, ingen ting. Det er bare ... støy».

Forrige uke var det Neil Young som slo noen kraftige akkorder, blant annet ved å lansere slagordet «Occupy audio».

- Målet mitt er å forsøke å redde kunstformen jeg har drevet med de siste 50 åra. Vi lever i digitalalderen, og dessverre har teknologiutviklingen svekket kvaliteten på musikken, ikke forbedret den, sa Young i et intervju med den profilerte teknologijournalisten Walt Mossberg.

YOUNG er varm tilhenger av vinyl, men var også tidlig ute med å omfavne høyoppløst digital lyd. I Blu-ray-utgaven av «Archives»-boksen hans fikk man musikken i 24 bits 192 khz oppløsning.

Han mener i utviklingen mot mest mulig komprimert digital musikk har ranet oss for mye av musikkopplevelsen, at vi går glipp av nyansene, av det som får musikken til å puste og leve.

KRITIKKEN rammer vanlige mp3-filer av det slaget de fleste har på datamaskiner, bærbare musikkspillere og telefoner, såvel som musikktjenester som Spotify og Wimp.

- Jeg vil ha kvalitet! Hvis du tar en vinylplate eller en mastertape og sammenlikner den med en digital kopi i 24 bits 192 kHz, så er de ganske like. Men en MP3 har bare fem prosent av datamengden i den høyoppløste fila. Jakten på tilgjengelighet i digitalalderen har tvunget folk til å velge mellom kvalitet og tilgjengelighet. Det er et valg de burde slippe å gjøre. Vi trenger en ny og bedre avspiller. Dette er det 21 århundre, og vi har fem prosent av det vi hadde i 1978.

- Vi trenger en iPod for det 21. århundre!, sa Young.

LØSNINGEN han foreslår, er uortodoks. Som interesserte lesere vil vite, flommer markedet allerede over av D/A-konvertere og nettverksspillere som håndterer filer med 24 bits ordlengde til priser fra en drøy tusenlapp og oppover. Vi er mange som på denne måten gleder oss over høyoppløst digital lyd i heimen.

Men Young vil altså ha en bærbar løsning, og viser kanskje større engasjement enn innsikt i teknologi og forbrukeratferd når han reklamerer med at det «det tar 30 minutter å laste ned hver sang» i høy oppløsning og at man kan lage en dings «med plass til 30 album».

På spørsmål fra Mossberg om hvem som skal lage noe slikt, svarer Young: «Some rich guy.» Han forteller at han snakket med Steve Jobs om dette, og at de «jobbet med noe sammen». Hadde Jobs levd lenge nok, ville han gjort det Young nå prøver å gjøre, forsikret legenden.

YOUNGS ARGUMENTASJON har nok en del huller. Den jevne musikkonsument ville neppe ha interesse av dingsen han beskriver, og selv blant mer kresne musikklyttere er det ikke behovet for en ny iPod-liknende sak som er mest prekært.

Snarere trenger vi programvare i dagens avspillere og telefoner som kan håndtere åpne, høyoppløste formater.

For bedre lyd vil vi ha, og vi skal være glade for at en artist på Youngs nivå gjør seg til talsmann for saken.

DET HANDLER selvsagt også om business. Stadig flere i musikkbransjen begynner å skjønne at dette er et felt man finner betalingsvillige kunder.

Jeg har fra såkalt «velinformerte kilder» at Young er involvert i et hemmelig bransjeforum på området, og at vi trolig vil høre mer om dette under bransjekonferansen South by Southwest (SXSW) i Texas i mars.

Det har lenge vært spekulert i at plateselskapet Warner Music, som også distribuerer Youngs plater, vil lansere et større katalogtilbud innenfor høyoppløst musikk for nedlasting. Det skulle angivelig egentlig skjedd under CES-messen i Las Vegas i januar, men nå tyder mye på at det kan bli lansering under SXSW i stedet.