Märtha redder førjulsshowet

Oslo Gospel Choir koker adventssuppe på spikeren i år. Heldigvis redder prinsesse Märtha julestemningen.

KONSERT: HARSTAD (Dagbladet): Den omstridte turbokforfatteren fra Asker er den nye Sissel Kyrkjebø - i hvert fall i måten hun blir posisjonert på under Oslo Gospel Choirs årlige julekonsertturné, som ble sparket i gang med to fulle hus i Harstad i går kveld.

For da Oslo Gospel Choir grabbet til seg et ry som selve Julekonserten med stor J gjennom 90-tallet, var det på grunn av gullalliansen med hele Norges Sissel. Folk kom for å høre Sissel, punktum. Alt stæsjet rundt var egentlig bare ulike former for produktutvikling fra år til år.

I år er det en gravid prinsesse som er trekkplasteret. Er publikum riktig heldig, får de også sitte i nærheten av Ari Behn, som i går bivånet sin kone og moren til sitt kommende barn, iført kongeblå dress og kongeblå skjorte på niende rad.

«Julekonsert: Det skjedde i de dager»

Harstad Kulturhus

Publikum: 1000 (utsolgt)

For lite Märtha, for lite julestemning.

Anmeldt av Sven Ove Bakke

For lite Märtha

Märtha jobber seg ikke i hjel under konserten. Hun kommer gående litt til og fra i sin «vordende mamma»-myke ullkjole med den svarte tekstmappa si. Den høye forhåndsprofilen tatt i betraktning, får vi egentlig altfor lite Märtha på scenen.

Det er kulturformidlingsentreprenøren som makter å spraye et lag av spontanitet og oppriktig juleglede over et ellers stivt og sjelløst show.

Enten det bare er fordi hun leser litt feil, eller når hun koseprater med totningen Hans Esben Gihle før «Julekveldsvisa», som hun selv hadde valgt ut, og lirer av seg bemerkningen «jeg for min del er mest interessert i jordmor Matja».

Nerver

Det var åpenbart premierenerver ute og gikk da Märtha leste sin egen tekst «Julelysene» innledningsvis, men etter hvert som hun ble varm i ullkjolen, fant hun seg også til rette i rollen som det nesten halvannen time lange showets midtpunkt.

Nå skal ingen beskylde Märtha for å være the big lost talent i norsk gospelmusikk, og derfor ble det Sigvart Dagslands oppgave å være vokal frontfigur foran det rutinerte, gladkristne koret fra hovedstaden. Som tekstforfatter har Dagsland absolutt noe å fare med, og han synger ikke så verst, men han har karisma på høyde med norsk tredjedivisjonsfotball. Han er ikke Sissel, for å si det slik. Eller Tommy Körberg, for den saks skyld.

Malplassert

«Stemme for de stemmeløse» var Dagslands sentrale bidrag i konserten, en malplassert rockelåt med skyhøy politisk korrekthetsfaktor som passet like bra inn i et juleshow som strandvolleyball.

Og det er den største innvendingen mot «Det skjedde i de dager». Det er egentlig verken ribbe eller torsk, men derimot et forretningsmessig kynisk, kunstnerisk inkonsistent og fryktelig ujevnt oppkok av eventyrlesning, tradisjonelle julesanger, malplasserte sanger og gamle gospelklassikere som Oslo Gospel Choir er altfor stive og hvite til å få virkelig sving på.

Mest av alt opplevdes «Det hendte i de dager» som en påkostet førjulstilstelning på en folkehøyskole, hvor klassens egen lille forfatterspire fikk slippe til med litt høytlesning av og til.


Märtha på tur

Fram til avslutningen i Oslo Spektrum 22. desember, venter bare fire fridager for prinsesse Märtha og Oslo Gospel Choir.

De to julekonsertene i Harstad i går kveld var starten på en omfattende turné til nå. Her er resten av konsertene:

Tromsø (1. desember), Fredrikstad (3.), Rjukan (4.), Kristiansand (5.), Stavanger (to konserter - 6.), Bergen (to konserter - 7.), Gjøvik (8.), Skien (fire konserter - to hver dag 10. og 11.), Alta (12.), Bodø (13.), Leknes (14.), Mosjøen (15.), Trondheim (to konserter - 16.), Otta (17.), Bergen (to konserter - 19.), Trondheim (20.), Oslo Spektrum (to konserter - 22.).

SHOWETS MIDTPUNKT: Prinsesse Märtha Louise kommer og går på scenen med sin bulende mage og svarte tekstmappe. I går begynte den 27 konserter lange juleturneen sammen med Oslo Gospel Choir og Sigvart Dagsland i Harstad Kulturhus.