VIL IKKE BLI MED: Mumford and Sons går hardt ut mot streamingtjenesten Tidal som ble lansert forrige måned. Foto: Mark Allan /Invision/AP, File
VIL IKKE BLI MED: Mumford and Sons går hardt ut mot streamingtjenesten Tidal som ble lansert forrige måned. Foto: Mark Allan /Invision/AP, FileVis mer

Mumford and Sons kritisk til Tidal: - Det er bare kommersiell «bullshit»

Vil ikke samarbeide med Jay-Z.

(Dagbladet): Stjerner som Beyoncé, Kanye West, Rihanna, Madonna og Nicki Minaj har alle startet en kampanje for Jay-Zs musikkstreamingstjeneste Tidal, som ble lansert forrige måned. 

Jay-Z har nemlig gitt et løfte om å tilby eksklusivt innhold til sine brukere, hvor målet er å gi makta tilbake til artistene. 

En gruppe som imidlertid ikke blir å se på streamingtjenesten med det første er det britiske folkrock-bandet Mumford and Sons.

De stiller seg kritisk til hvorvidt eksklusive låter virkelig er en god idé.

- Vi ville ikke blitt med om de hadde spurt engang, sier frontmann Marcus Mumford til The Daily Beast.

- Bryr meg lite Da Tidal ble lansert, ble streamingtjenesten blant annet kritisert for sin høye abonnementsavgift. Flere hevdet også at dette ville føre til at fansen ville drives tilbake til ulovlig nedlastning av musikk. 

- Vi ønsker bare å spille musikk, og vi ønsker ikke å alliere oss selv med verken Spotify, Beats, Tidal, eller noen andre. Vi vil at folk skal høre på musikken vår på den mest komfortable måten, og det bryr meg veldig lite om de ikke er villig til å betale for det. 

Ifølge Forbes.com er det atskillig som er uklart etter lanseringa, som artistenes eierandeler i Tidal, om det bare er superstjernene som vil få eierandel, om de vil trekke sine verk vekk fra andre tjenester, og hva plateselskapene deres vil tillate.

- Bullshit I senere tid har man fått opplyst at flere av artistene skal lansere nytt, eksklusivt innhold som kun skal være tilgjengelig i Tidal.

Beyoncé var en av de første artistene ut da hun nylig slapp det eksklusive sporet «Die With You», og promoterte slippet på sin Instagram-profil.

- Det er bare kommersiell «bullshit», hevder bandet.

Foreløpig kan norske brukere eksklusivt høre Todd Rundgren, Emil Nikolaisen og Lindstrøms nye samarbeidsingel på Tidal.