LETTET: I dag møtte arkitekt Juan Herreros pressen etter at Oslo bystyre banket igjennom hans Munch/Stenersenmuseum. Bygningen blir plassert like bak Operaen i Bjørvika, her til venstre i bildet. Foto: Krister Sørbø
LETTET: I dag møtte arkitekt Juan Herreros pressen etter at Oslo bystyre banket igjennom hans Munch/Stenersenmuseum. Bygningen blir plassert like bak Operaen i Bjørvika, her til venstre i bildet. Foto: Krister SørbøVis mer

Munch-arkitekt mener kritikken vil forsvinne

Se hans svar til kritikerne.

I går banket bystyret i Oslo gjennom den omstridte nye operanaboen.  Tross den store motstanden mot bygget er spanjolen Juan Herreros overbevist om kritikken vil stilne når bygget står ferdig — etter planen — i 2014.

- Når bygget har funnet sine endelige proporsjoner, og folk får studert bygget i detalj, tror jeg de skjønner at vi har skapt et nytt signalbygg i Oslo, sier Herreros, som møtte norsk presse i dag.

- Synes du nordmenn er konservative?

- Det slår meg at det er et gap mellom den lokale følelsen og den internasjonale begeistringen Oslo vekker blant arkitekter i Europa. Men nei da, jeg får daglige meldinger fra nordmenn som synes at Lambda er kjempeflott, sier arkitekten.

Dette er kritikken mot Lambda — og svarene fra Juan Herreros:

1. Byggingen er energisluk.

- Dette bunner i misforståelsen om at dette er en glassbygning. Lambda vi bli i betong, men pakket i glass. Og vil bare være helt gjennomsiktig i vest. Vi er absolutt opptatt av at bygget skal være bærekraftig i alt fra konstruksjon til materialer.

2. Bygget blender for 0peraen i Bjørvika
.

- Jeg vil heller si at vi hjelper Operaen. Snøhetta har tegnet et fantastisk bygg, men det ligger isolert. Nå skaper vi en dialog mellom Munch-bygget og Operaen, som tjener begge byggene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

3. Lambda er en kopi av forretningsbygget ditt på Gran Canaria.

- Munch-bygget er tegnet for Bjørvika, men alt jeg laget tar opp i seg det jeg har laget tidligere. Jeg vil si at Gran Canaria-bygget var en test på det jeg har laget i Oslo. Bjørvika-bygget er mer vellykket.

4. Lambda likner mer på et kontorbygg, enn et museum for en stor kunstner som Edvard Munch?

Munch-arkitekt mener kritikken vil forsvinne

- Å oppføre et bygg i rent glass og betong er gammeldags. Men når dette bygget er ferdig vil du se alle detaljene som gjør det helt unikt. Blant annet skal lyset og skyene reflekteres i fasaden, slik at bygget blir en levende organisme.

5. Lambda forsterker den utskjelte muren i Bjørvika, Barcode-rekken.

- Snarere synes jeg Lambda bidrar til at Barcode kommer mer i bakgrunnen. Bjørvika trengte et nytt ikonbygg sammen med Operaen.

7. 14 etasjer er altfor høyt.

- Vi kunne i alle fall ikke ha bygget høyere. Nå starter prosessen med å drøfte dette med politikere og myndighetene i Oslo. Vi har hele tiden sagt at vi er villig til å lytte. Jeg tror det vil bli snakk om å endre byggets totale proporsjoner, mer enn bare høyden.

8. Rulletrapper og heiser vil gjøre det krevende å bruke bygget.

- Rulletrapper og heiser i det 20 århundret. Hva skal jeg si? Alle museer i verden har rulletrapper. Jeg tror det er helt rett at bygget er høyt. Det vil gi en helt ny opplevelse å studere Oslo fra dette museet, og samtidig studere Munchs-kunst.

9. Dette er ikke et bygg som stemmer overens med utrykket og stemningen i Edvard Munchs malerier.

- Munch var en helt unik maler som så på samtida med nye øyne, men med en slags respekt for fortida — uten å gjenta den. Det er noe av det samme vi har forsøkt å gjøre.

UTKASTET: Juan Herreros er fortsatt åpen for å diskutere museets endelige utforming.
UTKASTET: Juan Herreros er fortsatt åpen for å diskutere museets endelige utforming. Vis mer