Munch hjemme igjen

Det ble ramaskrik da Evard Munchs maleri «Henrik Ibsen på Grand Café» ble solgt til en hemmelig kjøper for 22,3 millioner i London for to år siden. Nå har Munch-museet klart å få oljemaleriet med på en ny utstilling som åpner lørdag.

- Vi har jobbet lenge med å få dette til, sier museumsdirektør Arne Eggum. Utstillingen, som åpner for publikum lørdag og som varer fram til 10. september, dokumenterer Munch og Ibsens gjensidige beundring for hverandre. Eggum er glad for at nasjonalskatten, som fortsatt eies av en person som skyr offentligheten og som stort sett har vært i utenlandsk eie, nå kan vises fram for publikum i Norge.

Hemmelig eier

- Hvem er det som har lånt ut bildet?

- Det vet jeg ikke. Alt har gått via kunsthandleren Ben Frija, sier Eggum. Frija var også mannen som kjøpte maleriet sommeren 1998 under en auksjon hos Sotheby's i London. Bildet var takstert til sju millioner, men Frija fikk på vegne av sin hemmelige klient tilslaget først på 22,3 millioner kroner. Frija har siden nektet å kommentere kjøpet.

- Har du noen idé om hvorfor kjøperen fortsatt vil være anonym?

- Nei, det kan være mange grunner til det. Vi er bare glade for at bildet er tilgjengelig for utstillinger av denne type, kommenterer Eggum.

Beundret hverandre

Munch, som ikke var uten litterære ambisjoner, hentet inspirasjon fra en rekke Ibsenskuespill, mens Ibsen på sin side klart så den indre dramatiske kvaliteten i mange av Munchs verker. Utstillingen dokumenterer hvordan Munch identifiserte seg med sentrale roller i skuespill som «Peer Gynt», «Gengangere», «Når vi døde vågner» og «Kongsemnene».

I tillegg til tegninger, grafikk og malerier, tematisk relatert til forskjellige Ibsen-skuespill, vil Munch-museets utstilling vise mye annet stoff som er knyttet til de to kunstnerne.

Utstillingen blir også lagt ut på Internett: www.munch.museum.no.

MUNCH TIL MUNCH-MUSEET: Lørdag vises bildet «Henrik Ibsen på Grand Cafè» fra 1898 på en utstilling der Munchs og Ibsens gjensidige beundring dokumenteres.