SKULLE TIL VENEZIA: På grunn av økonomiske problemer, står nå Munch-utstillingen som skulle sendes til anerkjente Veneziabiennalen, i fare. Her en avfotografering av portrett av Edvard Munch tatt av ukjent fotograf ca 1892. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
SKULLE TIL VENEZIA: På grunn av økonomiske problemer, står nå Munch-utstillingen som skulle sendes til anerkjente Veneziabiennalen, i fare. Her en avfotografering av portrett av Edvard Munch tatt av ukjent fotograf ca 1892. Foto: Gorm Kallestad / ScanpixVis mer

Munch kan ryke på grunn av kroner og ører

Stor utstilling i Venezia kan bli avlyst.

Den planlagte Munch-utstillingen til Veneziabiennalen i 2013 står nå i fare etter kulturdepartementet avviste bønn om flere midler.

- Det er absolutt en sjanse for at vi ikke vil finne midler til å nå de ambisjonene vi har for Munch-prosjektet. Selvfølgelig finnes det alltids alternativet å utelate Munch, men det ville blitt et annet marginalt prosjekt — som et foredrag eller en boklansering, sier direktør i Office of Contemporary Art Norway (OCA), Marta Kuzma.

Kontoret får statlig finansiering, og har som en av sine oppgaver å promotere norsk kunst i utlandet.

Den mulige Venezia-avlysningen får eksperter til å reagere.

- Jeg mener Kulturdepartementet nå må se betydningen av Veneziabiennalen. Det er tross alt verdens første store, internasjonale billedkunstmønstring og fortsatt en av de viktigste, forteller redaktør for Kunstkritikk, Jonas Ekeberg.

Saken omtales i dag også av NRK Kulturnytt.

Økonomisk uenighet OCA har arbeidet med et prosjekt om å sende Munchs kunst til biennalen i Venezia, 2013. Men som følge av OCAs flytting til Nedre gate i Oslo, og underskudd fra tidligere deltakelse i Venezia-biennalen, har organisasjonen slitt med økonomiske problemer.

Dermed kan det se ut til at kulturdepartementet vil vente med å satse flere midler til organisasjonen har ryddet opp i indre forhold. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette mener Ekeberg er feil løsning.

- Denne utstillingen har vært underfinansiert i en årrekke. Nå må kulturdepartementet ta stilling til hva det bør koste og gi OCA de nødvendige midlene for å gjennomføre utstillingen. Begge disse virksomhetsområdene er jo vitale for OCA. Det finnes en enkel løsning her. Det hjelper ikke å holde tilbake midler, sier Ekeberg.

Skulle styrkes I stortingsmeldingene i mai kom det frem at «kulturdepartementet og utenriksdepartementet vil i samarbeid med fagmiljøene, arbeide for å fremme interessen og kunnskapen om Munch og norsk samtidskunst». OCA, fikk mye oppmerksomhet og rosende omtale.

Tross en del kritikk fra kulturdepartementet ble konklusjonen at de ville «vurdere styrking av OCAs internasjonale formidlingsvirksomhet».

Likevel, da statsbudsjettet tidligere i måneden ble lagt frem, ble det bekreftet at styrkingen av OCA ikke blir fulgt opp. OCAs ønske om en økning på 2,5 millioner kroner for å dekke kostnadene for å sende Munch til Venezia ble avslått.

- Ikke vår oppgave Kulturdepartementet mener OCA må finne midlene de trenger for å gjennomføre biennalen i det tilskuddet de allerede mottar, som per nå er nærmere 12 millioner kroner.

- Oca har siden 2008 fått betydelig økning i finansiering. Nå er de oppe i nærmere 12. millioner kroner. Biennalen i Venezia er en av de aller viktigste oppgavene til OCA, og det er også deres oppgave å prioritere den, sier statssekretær i kulturdepartementet, Kjersti Stenseng.

- Jeg synes dette er et veldig godt prosjekt og håper de får organisert det slik at vi kan delta med en utstilling knyttet til Munchs kunst i jubileumsåret, sier direktør ved Munch-museet, Stein Henrichsen. Han vil ikke kommentere departementets beslutning.

- Stort press Marta Kuzma ved OCA bekymrer seg over organisasjonens fremtid. Hun sier at konsekvensene av dagens situasjon er at institusjonen skal, og allerede har startet å avlaste sine hovedaktiviteter. Dette for å prøve å samle så mange midler som mulig for å utarbeide et program for Venezia 2013.

- Likevel, med disse tiltakene, vil vi fortsatt ikke kunne nå behovet for å realisere kravene til prosjektet i 2013. Dette er å sette stort press på både styret og de ansatte, og også levedyktigheten til denne institusjonen og dens fremtid.