MUNCH I UTLANDET: Munch-museet jobber med å få flere internasjonale kunstsamarbeid. Her et bilde av en mann som ser på Munch-bildet «Melankoli» fra utstillingen « Unheimlich - Innenräeume von Edvard Munch bis Max Beckmann» i Kunstmuseum Bonn i Tyskland. Utstillingen åpnet i oktober og står ut januar 2017 .
PHOTO: OLIVER BERG/DPA
MUNCH I UTLANDET: Munch-museet jobber med å få flere internasjonale kunstsamarbeid. Her et bilde av en mann som ser på Munch-bildet «Melankoli» fra utstillingen « Unheimlich - Innenräeume von Edvard Munch bis Max Beckmann» i Kunstmuseum Bonn i Tyskland. Utstillingen åpnet i oktober og står ut januar 2017 . PHOTO: OLIVER BERG/DPAVis mer

Egen Munch-utstilling på prestisjemuseet Metropolitan i USA

Munch-museet må til utlandet for å sikre publikum til det nye bygget

Munch-museet satser i USA, og skal vise på prestisjefulle The Met. De må ut for å trekke samarbeidspartnere og publikum til det nye museet i Bjørvika.

(Dagbladet): - Vi må ut og gjøre museet bedre kjent slik at vi siden kan løfte fram det nye museet i Bjørvika, sier direktør ved Munch-museet, Stein Olav Henrichsen, da han møter Dagbladet i lokalene til museet på Tøyen.

Henrichsen fikk nylig forlenget sitt seksårige åremål, og er nå godt i gang med forberedelsene til å flytte inn i det omstridte, nye Munch-museet på hele 26 313 kvadratmeter i vannkanten i Oslo.

Og skal vi tro ham, må Munch-bildene ut på veien, for å skape blest om Edvard Munch og trekke nok folk til det nye museet når det står ferdig i 2020.

Fire utstillinger i USA

VIL UT I VERDEN: Museumsdirektør Stein Olav Henrichsen jobber om dagen med internasjonal promotering av Munch-museet  Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
VIL UT I VERDEN: Museumsdirektør Stein Olav Henrichsen jobber om dagen med internasjonal promotering av Munch-museet Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

Den siste tida har Munch-museet stått bak flere større Munch-utstillinger i storbyer på kontinentet, og både «Det morderne øye» på Pompidou-senteret i Paris og Munch-utstillingen på Van Gogh museet i Amsterdam, har dratt fulle hus.

Nå satser Munch-museet stort i USA.

De har i år hatt et samarbeid med Neue Galerie i New York, og Fifth Avenue har i høst vært utsmykket med bannere med Munchs kunst.

Allerede 12. november vises utstillingen «Jasper Johns+Edvard Munch», som nylig stod på Tøyen, ved Virginia Museum of Fine Arts. Til neste år skal en egen utstilling bestående av mer enn 30 Munch-verk, med bildet «Selvportrett mellom klokken og sengen» som hovedbilde, stilles ut i den nye fløyen laget av norske Snøhetta ved San Fransiscos Museum of Modern Art.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne utstillingen skal videre til selveste Metropolitan Museum of art (The Met) i New York. Utstillingen skal annonseres av det anerkjente museet neste uke.

- The Met gir enorm prestisje! Det har vært en drøm siden jeg ble direktør å bli invitert inn i indrefileten av verdens museer og vise en tungt gjennomarbeidet Munch-utstilling der, forteller Henrichsen.

Må trekke samarbeidspartnere

De nye samarbeidene er en del av en større strategi for at museet skal kunne tilby supplement til Munch-samlingen og kunne trekke til seg sentrale kunstverk og utstillinger å fylle de store lokalene i Bjørvika med.

- Vi har vært opptatte av samarbeid med viktige internasjonale arenaer, der vi får løftet fram Munch på en ny måte, men også hentet hjem utstillinger til Oslo. Vi ber alltid om noe tilbake når vi sender Munch ut som kan øke kunsttilbudet vårt hjemme, sier Henrichsen og legger til:

- Vi vil promotere både det nye Munchmuseet og Oslo som by over hele verden.

Toner ned fokus på «Skrik»

For å bygge opp interessen rundt Edvard Munch, forsøker museet også å tone ned oppmerksomheten rundt det verdensberømte maleriet «Skrik».

- Vi prøver å viser fram andre sider av Munchs kunstnerskap, og ikke bare dette ene verket. «Skrik» er et viktig og sentralt verk, men vi vil løfte fram mye av det som kommer i skyggen av «Skrik», men som er høyst relevant for et internasjonalt publikum, sier Henrichsen.

Museet har jobbet med denne målsetningen en stund, og har både fått heftig ris og ros for sine «+ Munch»-utstillinger.

Utstillingene har vært godt besøkt, og museet fikk publikumsrekord med totalt 255 000 besøkende i 2015 etter utstillingen «Van Gogh + Munch». Men som blant annet Aftenposten har skrevet, har de ikke klart å matche tallene i år.

- Vi hadde en publikumsrekord i 2015, og det er vanskelig å holde slike tall. Men vi har fått en 50 prosent økning fra 2014 til 2016, og har klart å opprettholde den store interessen, mener Henrichsen.

Samarbeid med Knausgård

For tida vises den siste av «+ Munch»-utstillingene på museet på Tøyen. Neste år lanserer de nye typer kunstnersamarbeid. Blant annet skal forfatter Karl Ove Knausgård sette sammen en utstilling basert på Munchs verker, sammen med kurator Kari Brandtzæg.

Henrichsen tror Munch-museet kan være med å surfe på bølgen av internasjonal interesse for nordisk kunst og kultur.

- Munch er universell i tematikk og språk, men har helt klart nordiske referanserammer. Frem mot det nye museet vil vi være lekne og uforutsigbare, og forske på oss selv med hva vi kan få til og hva som er interessant og relevant for publikum, sier han.

- Mange tror Munch er tysker

PÅ TIDE: Dagbladets kunstkritiker Arve Rød mener det er på tide å få promotert Edvard Munch bedre internasjonalt. Foto: Tor Willy Ingebrigtsen
PÅ TIDE: Dagbladets kunstkritiker Arve Rød mener det er på tide å få promotert Edvard Munch bedre internasjonalt. Foto: Tor Willy Ingebrigtsen Vis mer

Dagbladets kunstkritiker, Arve Rød, mener det er på sin plass at Munchmuseet tar nye grep for å promotere den norske verdenskunstneren - spesielt i USA.

- Siden nesten hele Munchs produksjon ble gitt i gave til Oslo, er det få Munch-verk i utlandet. Ute i verden er det vanlig å tro at Munch er tysker. Det er mye som må gjøres for å bringe fortellingen om Munch ut. Museet har skjønt at det ikke holder å børste støv av det de har på et lager for å skape interesse, sier Rød til Dagbladet.

Han legger til at det er stort med egen utstilling på The Met.

- Det er et av de største og viktigste museene for eldre kunst i verden. Men alle de store museene lager samarbeidsutstillinger som en del av forskningen, og for å justere fortellingen om kunsten og den konteksten den har oppstått i. At Munchmuseet nå får til dette, er fordi de også har noe å tilby de andre museene. For eksempel «Det moderne øye»-utstillingen på Pompidou i Paris var en av de viktigste presentasjonene av Munch ute i verden, sier han.

Rød mener det også er viktig at museet satser på andre bilder enn det mye omtalte «Skrik».

- «Skrik» markedsfører seg selv. Det er vel det nest mest reproduserte maleriet i verden, etter «Mona Lisa». Det er et moderne ikon og har alle disse markørene på den moderne lidelsen i seg, men er langt fra Munchs beste verk. Det er viktigere å løfte fram bedre bilder, som «Modell ved kurvstolen». Det er et bilde som ville klart seg utmerket selv i Velazquez-rommet på Prado-museet i Madrid. Det slår «Skrik» ned i støvla når som helst, spør du meg.