DUKKET OPP: Knut Ormhaug, samlingsleder ved Kode, viser fram maleriet som Munchmuseet og Oslo kommune har trodd var stjålet siden 1970. Bildet var aldri stjålet likevel. FOTO: Dag Fosse / KODE Bergen
DUKKET OPP: Knut Ormhaug, samlingsleder ved Kode, viser fram maleriet som Munchmuseet og Oslo kommune har trodd var stjålet siden 1970. Bildet var aldri stjålet likevel. FOTO: Dag Fosse / KODE BergenVis mer

Munchmuseet trodde bildet var stjålet for 48 år siden - men sannheten var en annen

Dagbladet fant ut at det forsvunne bildet ikke var så forsvunnet likevel.

I nesten 50 år har Oslo kommune og Munchmuseet trodd at kunstverket «Fiskerhjem om kvelden», malt av Johan Berner Jakobsen, har vært stjålet. Oljemaleriet er en del av Stenersensamlingen, som består av 905 kunstverk.

Kunstsamlingen ble gitt i gave til Oslo kommune i 1936 av kunstsamleren Rolf E. Stenersen, og har tidligere vært utstilt på Stenersenmuseet, før Munchmuseet overtok den i 2010.

I Munchmuseets register står denne beskjeden oppført om maleriet «Fiskerhjem om kvelden»; Bildet er «trolig stjålet 1970». Men i et brev fra 1973, som Oslo kommunes kunstsamlinger har sendt til Studentsamskipnaden i Oslo, står helt andre opplysninger om hva som har skjedd med bildet.

Dagbladet har sett brevet, og kan dermed komme med helt nye opplysninger om maleriet.

Løsning på mysteriet

Først står det at kommunerevisjonen verken fant bildet eller opplysninger om det i 1971, og at tilsynsmannen opplyste 7. juli 1971 at det for ham var uklart hvordan bildet hadde kommet ut av magasinet, hvor de trodde det stod lagret.

«Flere av Jacobsens bilder var for noen år siden på utstilling og ble tilbakelevert under hans sommerferie. Han utelukker ikke at det kan ha oppstått feil ved dette. Vedkommende som tok imot bildene hadde ikke kjennskap til hvilke bilder som var lånt ut, og hadde heller ikke foretatt noen kontroll. Dette har alltid vært et svakt punkt ved forvaltningen av samlingen», skriver Oslo kommunes kunstsamlinger, som den gangen hadde ansvaret for kunstsamlingen hos seg.

Men så står beskjeden som aldri nådde Oslo kommune og Munchmuseets register.

I brevet fra 1973 står det at Rolf E. Stenersen, mannen som står bak Stenersensamlingen, selv ga dette bildet i gave til Bergen kommunes kunstsamlinger i 1971.

- Visste ikke at det var ettersøkt

Dagbladet ringer derfor til Kode kunstmuseer og komponisthjem i Bergen. Og joda, Johan Berner Jakobsens fiskerhjem har vært trygt plassert der hele tiden, opplyser museet.

- Jeg visste ikke at det var ettersøkt, og at de trodde det muligens var stjålet, for det har vært tilgjengelig for oss hele tiden, helt siden samlingen ble presentert her i Bergen i 1978, sier Knut Ormhaug, samlingsleder ved Kode.

Gitte Skilbred, kommunikasjons- og markedsdirektør ved Munchmuseet, synes det er morsomt at dette var løsningen på mysteriet om hva som hadde skjedd med maleriet.

- Når et verk er registrert som «trolig stjålet», har man en viss usikkerhet rundt hva som har skjedd med maleriet, og da er det ekstra hyggelig å få vite at det har vært trygt plassert hos Kode i Bergen hele tiden. Det betyr at vi kan oppdatere våre databaser med at verket er hos Kode, sier Skilbred.

Hun legger til at de ikke har noen grunn til å tro at verket ble stjålet og deretter plassert hos Kode.

Et annet navn

Skilbred forklarer at de ikke har informasjon om hvorfor bildet ble oppført som «trolig stjålet».

- På denne tiden var det kulturetaten i Oslo kommune som hadde ansvaret for samlingen. Både Munchmuseet og Stenersenmuseet forvaltet av kulturetaten fram til 2010, etter det ble vi en egen etat under Oslo kommune. Vi er kjent med at det er verker i Stenersensamlingen vi ikke kan gjøre rede for, og som vi ikke har hatt midler til å sette i gang undersøkelser for å finne igjen. Derfor er det ekstra hyggelig at dette dukket opp igjen, sier Skilbred.

Rolf E. Stenersen ga kunst både til Oslo kommune og Bergen kommune. Knut Ormhaug ved Kode kunstmuseer og komponisthjem i Bergen, sier til Dagbladet at de ikke har hele deres stenersensamling framme til enhver tid.

- Et utvalg av de viktigste verkene er tilgjengelig for publikum, sier Ormhaug, og legger til at Johan Berner Jakobsens maleri ikke er blant dem som er utstilt.

Hos Kode har maleriet også et annet navn enn det er registrert med hos Munchmuseet. Mens det hos Munchmuseet heter «Fiskerhjem om kvelden», heter det «Et fiskerhjem i Nordland» hos Kode.

- Vi forholder oss til katalogen fra 1978, og der står denne tittelen, sier Ormhaug, men forklarer at det også er mulig at titlene er laget av museene selv.