Munkene i Shaolin har blitt moderne

Shi Yongxin, abbeden i Shaolin-tempelet, ber kritikere om å innse at også munker er et produkt av sin samtid.

Beijing (Dagbladet): «Risikoen ved å la seg børsnotere er altfor stor, den er dessuten i strid med buddhistisk ånd,» sa den kontroversielle abbeden ved det berømte Shaolin-tempelet, Shi Yongxin, forleden. Han bli også uærbødig omtalt som «Shaolins adm.dir.». Mens han oppholder seg her i Beijing som delegat ved Folkekongressen for øyenblikket, blir han stadig konfrontert med ryktene om at det 1500 år gamle kung fu-tempelet i fjellene i Henan-provinsen skal på børsen.

Kritikere har begynt å omtale tempelet som en «penge-maskin». Munkene, med Shi Yongxin i spissen, har snudd den tradisjonelle blandingen av kinesisk kampsport og zen-buddhisme til en velsmurt forretningsforetak. Mer kommersielt enn religiøst, mener mange.

   «Det er sjelden man kommer over en munk som messer buddhistiske sutraer. Over alt taster munkene SMSer på mobilene sine. Tempelets daglige gjøremål, som å feie gulvene, er overlatt til timelønte arbeidere. Sikkerhetsvakter, ikke munker, vokter tempelets porter. Innenfor finner man et eget PR-kontor, et direksjonskontor og en finansavdeling. Det er akkurat som å komme inn i et forretningsbygg i Beijing,» ifølge en av tempelets kritiske naboer.

Abbeden ber tempelets kritikere om å innse at også munker er et produkt av sin samtid. Selv kjører han rundt i en luksusbil som er en gave fra det lokale bystyret. Shaolin-tempelet trekker tusenvis av turister til området hvert år. Det høyt- og hardtsparkende munkene driver både med undervisning og oppvisning i kung fu. Elever fra alle verdenshjørner valfarter til tempelet, angivelig for å «rense sinnet». På tempelets skryteliste over berømte besøkende troner Vladimir Putin øverst.

Ingen tvil om at abbeden er et økonomisk talent. Han har sørget for å få «Shaolin» og «Shaolin-tempelet» registrert som rettslig beskyttede varemerker, opprettet et eget nettsted for tempelet og han sender stadig delegasjoner fra tempelet til utlandet for å åpne nye kung fu-institutter.

Et samarbeid med et TV-selskap i Sør-Kina om et Idol-liknende talentshow for kung fu-utøvere bringer også klingende mynt i kollektskåla. Begrepet «tiggermunker» er nok utgått på dato.

KINA: Shaolin-tempelet har blitt mer kommersielt enn religiøst, mener mange. Claro Cortes IV, Scanpix
KINA: Shaolin-tempelet har blitt mer kommersielt enn religiøst, mener mange. Claro Cortes IV, Scanpix Vis mer
Claro Cortes IV, Scanpix
Claro Cortes IV, Scanpix Vis mer