Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Munter tragedie

Kristopher Schau utforsker elendighet i The Dogs.

I SIGET: Kristopher Schau skaper mye musikk for tiden og er klar med ny The Dogs-skive under et år etter at forrige kom. Her spiller han på Øya i 2011 med Cumshots. Foto: Anders Grønneberg
I SIGET: Kristopher Schau skaper mye musikk for tiden og er klar med ny The Dogs-skive under et år etter at forrige kom. Her spiller han på Øya i 2011 med Cumshots. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

ALBUM: Fra mylderet av prosjekter han har holdt på med gjennom årene, vet vi at Kristopher Schau har en tilbøyelighet til å betrakte menneskelig tarvelighet og udugelighet på avstand.

Ikke kjølig avstand, mer et ønske om å få oversikt som krever at man tar et skritt tilbake, for så å fortelle akkurat hva man får øye på.

På «Black Chameleon Prayer», andreskiva til The Dogs, har han i fått øye på en del ting. 

Over strigla og velspilt garasjerock øser han ut historier som patetisk kjærlighet, skyld og skam. Om det høres trettende ut, så vit at albumet er preget av så mye overskudd i spillet, synginga og de ihuga koringene samt en del ganske gode låter.

Den innledende troikaen overbeviseravsluttes av «Stay away from Her», hvor The Dogs går tettere på patetisk misunnelse enn noe norsk rockeband har gjort siden, vel, Gartnerlosjen med Kristopher Schau på vokal.

image: Munter tragedie