SELVPORTRETT: Fra Robert Mapplethorpe-utstillingen i ARoS-museet i Århus, som varer ut oktober. Copyright: Robert Mapplethorpe Foundation
SELVPORTRETT: Fra Robert Mapplethorpe-utstillingen i ARoS-museet i Århus, som varer ut oktober. Copyright: Robert Mapplethorpe FoundationVis mer

Museum gjør suksess med Rimi-Hagens erotiske fotografier

Folk strømmer til Aarhus for å se Robert Mapplethorpes bilder.

Kommentar

AARHUS (Dagbladet)

Sommeren har vært en stor suksess for det ti etasjes kunstmuseet ARoS i Aarhus. Dette landemerket, som kranses av en spektakulær glasstunnell i en ring rundt toppen. Der siles lyset i alle regnbuens farger. Med utstillinger av briten Grayson Perry og amerikaneren Robert Mapplethorpe har museet trukket publikum. Juli var den fjerde mest besøkte måneden i museets 12 år lange historie. Ikke minst fotografen fra New York har lokket folk til Danmarks nest største by.

Interesserte har fortsatt muligheten til å se den storstilte mønstringen «On The Edge», med den kontroversielle Mapplethorpe - en kunstner som rendyrket svart/hvitt-bildet til prefeksjon. Gjennom 180 bilder kommer hele spennet i hans produksjon fram. Her er hans interessante selvportretter, fylt med rollespill og forkledningskunst. Bildene av sjelevennen Patti Smith, blant annet omslagsbildet til debutalbumet «Horses» (1975). De mange venneportrettene, av alle fra Lisa Lyon til William Burroughs, fra Arnold Schwarzenegger til Andy Warhol. Stilfullt oppstilte bilder, i tradisjonen etter Man Ray og Richard Avedon.

Men også fotografier av flammende blomster, og ikke minst de skulpturelle nakenstudiene av Milton Moore og andre svarte atleter, fotografier som på utstillingen sammenlignes med replikaer av antikke statuer av fordums adoniser. Mapplethorpes fascinasjon for aktstudier og pornografi ble gjennom hans blikk forvandlet til ikoniske studier av menneskekroppens mest intime sfærer. Rom åtte på utstillingen er «forbudt» sone, utstyrt med en advarsel til foreldre mot bilder «barn vil finne urovekkende», som det heter.

SKUDDKLAR: Et av bildene fra det «forbudte» rommet på utstillingen. Copyright: Robert Mapplethorpe Foundation
SKUDDKLAR: Et av bildene fra det «forbudte» rommet på utstillingen. Copyright: Robert Mapplethorpe Foundation Vis mer

Utstillingen hadde ikke latt seg realisere uten den norske kunstsamleren Stein Erik Hagen. Han er verdens største Mapplethorpe-samler, med 260 bilder. Omtrent alle de 180 bildene er hans. Hagen uttalte til Dagbladet tidligere i år at han elsker å provosere ved å henge opp de mest erotiske bildene når har har gjester, for å teste reaksjonen. «Litt moro må være lov,» som han uttrykker det. Han har ellers rett i at «kontrasten mellom lys og mørke i bildene er helt magisk». Man kan ikke la være å tenke på spennet mellom Hagens beskyttede liv i Holmenkollåsen og Mapplethorpes vandring i risikosonen i New Yorks underverden. Det er lov å drømme. Kunsten står fritt, men ikke alltid livet. Mapplethorpe døde av AIDS i 1989.S

Mer om Mapplethorpe kan du lese i Patti Smiths bok «Just Kids» (2010), som åpner slik, i Brit Bildøens vakre oversettelse: «Han skal bli fordømt og tilbedt. Utskeiingane hans skal bli forbanna eller romantiserte. Til sjuande og sist er sanninga å finne i kunsten hans, det som er kunstnarens fysiske kropp. Den vil ikkje forsvinne. Det er ikkje opp til mennesket å dømme den. For kunsten syng om Gud, og tilhøyrar i siste instans han.»

Lik Dagbladet Meninger på Facebook