Museumsvokteren

I avisa Verdens Gangs spalter har det denne uka utspilt seg en besynderlig debatt. Dizzie-kongen Jørg Fr. Ellertsen hadde mandag et utfall mot Det Norske Teatret og Are Kalvøs revysuksess. Han mener det er feil at Det Norske bruker statssubsidier til å spille revy, og dermed tar «rotta på», som han sa, privatteatrene. Tirsdag ble Ellertsen imøtegått av ABC-teatrets Tom Sterri, onsdag av VGs revyanmelder Yngve Kvistad.

Nå kan man selvsagt bare spekulere på om Ellertsens utfall ville funnet sted dersom Det Norskes revy var blitt en fiasko. Det ville vært lettere å ta Ellertsen seriøst i en prinsipiell kulturpolitisk og kunstnerisk debatt dersom han hadde reist diskusjonen før man visste at Det Norske skapte seg en publikumssuksess. Slik Ellertsens argumenter nå framføres, som også VGs revyanmelder antyder, er det altfor lett å tolke hans angrep på Det Norske Teatret og statsstøtten først og fremst som et forsvar for egen lommebok.

  • Men har Ellertsen et poeng når han mener at statsstøtten til Det Norske Teatret gjør at de kan tilby lavere billettpriser og derved har fått et statssubsidiert konkurransefortrinn?
  • Faktisk ikke. Dersom Det Norske var et rent revyteater, eller nå framover bare spilte revy, kunne man reist en slik diskusjon. Men det er og gjør teatret altså ikke. Det Norske Teatret er et teater som skal ha bredde og mangfold i repertoaret. Fra den smaleste samtidsdramatikken over klassikerne og til revy og musikal. Det er jo underlig hvis Ellertsen og hans supportere i Fremskrittspartiet vitterlig mener at ikke et av våre fremste teatre skulle ta revykunsten, som ett av flere sceniske uttrykk, på alvor.
  • For det kan ikke bli sånn at noen skal ha monopol på revy i Norge. Dersom Ellertsen virkelig er mer opptatt av revykunsten enn av egen lommebok, burde han nå ha gledet seg over at et stort teater som Det Norske, med sitt apparat av dramaturger, regissører og profesjonalitet samt nye krefter, går inn og gjør noe som revykunsten og publikum åpenbart vil kunne få glede av framover. Flere anmeldere har nettopp framhevet den fornyelsen av norsk revy Kalvø & Co's oppsetning representerer. I motsetning til den museale revyforståelsen man lett kan få inntrykk av at Ellertsen står for.
  • Derfor blir det lite kledelig når Ellertsen opptrer som en smålig og pengefurten museumsvokter. I stedet burde han lytte og lære av alt det nye og spennende som nå skjer.