Gamle Aker kirke Oslo Kammermusikk Festival KONSERT: Det gedigne, om enn trange, kirkerommet i Gamle Aker Kirke gjør noe med musikken.
Tirsdag kveld var det ramme for renessansemusikk av ulike slag: Cristobal de Morales’ kunstferdige polyfone stemmevev, som flankerte en mer folkelig, spansk instrumentalseksjon.
For en gangs skyld var det som om den tunge romanske arkitekturen tynget musikken. Men kanskje det bare virket sånn.
Musica Ficta, vokalkvintetten som foredro Morales, fikk i hvert fall ikke musikken til å sveve, slik denne polyfone musikken kan når alt klaffer. Kanskje hadde det med bruk av dirigent å gjøre, der vanlig praksis er at en vokalkvintett skjerper samklangen ved å klare seg på egen hånd. Resultatet ble i hvert fall litt tungt, til dels også med intonasjonsproblemer underveis.
Instrumentalseksjonen var ved en av Oslo Kammermusikk Festivals faste og kjære gjester de siste åra, Rolf Lislevand, som spilte selv og i duett med Tor Harald Johnsen på vihuela da mano og barokkgitar. Men denne gang ble det litt for mye på rutine, i et repertoar (bl.a. Cruz, Gaspar Sanz) som vi har hørt Lislevand i mange ganger før, atskillig mer inspirert.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger