Musica Ficta & Rolf Lislevand

Litt tungt – og litt for mye på rutine.

Gamle Aker kirke Oslo Kammermusikk Festival KONSERT: Det gedigne, om enn trange, kirkerommet i Gamle Aker Kirke gjør noe med musikken.

Tirsdag kveld var det ramme for renessansemusikk av ulike slag: Cristobal de Morales’ kunstferdige polyfone stemmevev, som flankerte en mer folkelig, spansk instrumentalseksjon.

For en gangs skyld var det som om den tunge romanske arkitekturen tynget musikken. Men kanskje det bare virket sånn.

Musica Ficta, vokalkvintetten som foredro Morales, fikk i hvert fall ikke musikken til å sveve, slik denne polyfone musikken kan når alt klaffer. Kanskje hadde det med bruk av dirigent å gjøre, der vanlig praksis er at en vokalkvintett skjerper samklangen ved å klare seg på egen hånd. Resultatet ble i hvert fall litt tungt, til dels også med intonasjonsproblemer underveis.

Instrumentalseksjonen var ved en av Oslo Kammermusikk Festivals faste og kjære gjester de siste åra, Rolf Lislevand, som spilte selv og i duett med Tor Harald Johnsen på vihuela da mano og barokkgitar. Men denne gang ble det litt for mye på rutine, i et repertoar (bl.a. Cruz, Gaspar Sanz) som vi har hørt Lislevand i mange ganger før, atskillig mer inspirert.

Så det løftet seg ikke under kirkehvelvet, denne gang.