Musikal- vinden

Det blåser en musikalvind over teaterhusene på slutten av 90-tallet. Det gjelder ikke bare i Norge, som Dagbladets publikumsranking denne uka for året 1997 viste, men også i musikalenes hjemland, USA. Der satte Broadway-teatrene i New York publikumsrekord i fjor med ti millioner besøkende, én million mer enn i 1996. Billettinntektene skjøt også i været, med 500 millioner dollar for sesongen 1996/97. Og optimismen tar ingen ende: Prognosemakerne tror inntektene kommer opp i nærmere 1 milliard dollar i inneværende sesong.

De optimistiske spådommene skyldes ikke minst forventningene til en ny musikalpremiere på Broadway i dag. Da innvies det nye Ford-senteret på 42. gate med musikalen «Ragtime». Den bygger på E.L. Doctorows roman fra 1975. Oppsetningen av musikalen ble en suksess både i Toronto og Los Angeles. Optimistene på Broadway nevner derfor Stephen Flaherty og Terrence McNallys musikalversjon i samme stolte amerikanske åndedrett som «West Side Story», «Show Boat» og «Karusell».

  • Gjennom tre familier skildrer «Ragtime» hvordan det moderne USA vokste fram av det viktorianske 1800-talls-Amerika på begynnelsen av vårt århundre. Det nye Ford-senteret - bilfirmaet betalte visstnok 10 millioner dollar for å få navnet sitt knyttet til teatret - blir for øvrig et av New Yorks største teatre. Det har plass til 1800 tilskuere.
  • Men også flere av de musikalene som allerede går på Broadway trekker publikum. «Titanic», «Rent», «The Life» og Disney-konsernets «The Lion King» gjør det svært bra. Disney er for øvrig i gang med en ny musikal, som skal ha premiere til høsten, nemlig Elton John og Tim Rices musikalutgave av Verdis opera «Aida» (sic!).
  • Også her hjemme blåser musikalvinden, om enn en langt svakere, utover våren. Trøndelag Teater har premiere den 14. mars på «Bør Børson jr.», mens Det Norske Teatret en uke seinere løfter teppet for Rodgers og Hammersteins klassiker «Karusell».
  • I motsetning til det store amerikanske musikalmarkedet satses det stort sett på velkjente og sikre travere i det lille norske hjemmemarkedet. Men kanskje er det på tide at norske teatersjefer tar seg en tur til Broadway og vurderer nytt stoff, kanskje kunne «Ragtime» være noe?