Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Musikal med moral

Myten om musikalen som tanketomt underholdningsteater avlives raskt og effektivt på Trøndelag Teater nå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les også Syng, Esther!.

«Esther» handler om fordommer og intoleranse i Danmark - og overalt.

«Danmarks første verdensmusikal,» skrev dansk presse begeistret etter «Esther»-premieren i København. Nå er den her, tolv år etter. Norske teatersjefer må ha utviklet et helt usedvanlig sovehjerte.

Tankevekker

Paul Hammerich og Bent Fabricius-Bjerres musikalversjon av landsmannen Henri Nathansens skuespill «Innenfor murene» fra 1912 (oppført på Nationaltheatret i Oslo fire år etter) er en sterk tankevekker. Med kveldens Romeo og Julie, han er universitetslæreren Jørgen fra et kristent, høyborgerlig urdansk miljø, hun er studenten og jødepiken Esther Levin, er siktemålet klart: Kjærligheten bygger bruer. Også hvor troen setter grenser, og fremmedfrykt og fordommer reiser murer.

Danske gjester

Så å si alle de største musikalsuksessene er bygd over stor og eviggyldig diktning. G.B. Shaws «Pygmalion» ble til «My Fair Lady», T.S. Eliott er far til «Cats» og William Shakespeare til «West Side Story». Norgespremieren på «Esther»-oppsetningen er overlatt de dyktige danske gjestene Mogens Pedersen (regi), Sandy Grant (koreografi) og Nina Schiøttz (scenografi og kostymer). Tro mot budskapet utnytter de alle muligheter for romantikk, sjarm og humor i tids- og familiebildene. Alt er elegant sammenvevd, sceneskiftene små perler i seg selv. Året er 1912, vi er i København hvor det syder av oppbrudd, optimisme og nye ideer, tenkemåter og muligheter. Esther og Jørgen, sterkt og overbevisende spilt og sunget av Ingrid Bergstrøm og Anders Baasmo Christiansen, vil ha hverandre og ei framtid sammen. Men de løsslupne gatescenene glir innenfor murene, der familiene fryktsomt holder festningene, og fienden er de andre.

Et stort ensemble har mye å spille, synge og danse på her. Helle Ottesen troner suverent som etatsrådinne Herming, John Yngvar Fearnley er iskaldt til stede som hennes jødehatende mann, og Øyvind Dalen Sørbøl like stilsikkert til tjeneste som lakeien Petersen.

Rikt befolket

Som Esters foreldre spiller Mona Jacobsen og Trond-Ove Skrødal ut en varm kontrast, godt assistert av Geir Morstads fortryllende Levin-sønn og Øyvind Brandtzægs like sjarmerende husvenn Meyer, som kommer i gode hender hos Ine Jansens hushjelp Rosa.

Med allestedsnærværende Jakob Margido Esp og Ragnhild Sølvbergs ukuelige aviskjerring er musikalscenen rikt befolket i Trondheim.

Jo, «Esther» kom seint, men godt.

Hele Norges coronakart