Musikal-smell for Bratvold og Baardson

Den konkursrammede teaterprodusenten Håvard Bratvold går på nok en smell i Sverige. Sammen med Bentein Baardson skulle han satt opp en Evert Taube-musikal på operaen i Göteborg.

Duoen mistet kontrakten da de røk uklar med prosjektets manusforfatter og komponist.

- Håvard Bratvold tilbød oss den rene slavekontrakten, og våre advokater ga oss et klart råd om å ikke skrive under, sier den svenske komponisten Björn Hallman til Dagbladet.

Striden rundt Bratvolds nye Evert Taube-musikal kommer i kjølvannet av hans og Rune Berny Løkens konkurs på Göta Lejon teater i Stockholm i vinter. Forestillingene «Annie» og «Vita Hästen» gikk over ende, det samme gjorde tre av Bratvolds selskaper. Svenske skuespillere, blant andre Sven-Bertil Taube, raser over at de ikke har fått utbetalt lønn for oppsetningene. Bratvold og Løken har ifølge Expressen en gjeld på 15 millioner kroner. Bratvold gikk også konkurs i Norge på 80-tallet, til tross for at «Sound of Music» omsatte for 52 millioner kroner, og han ble dømt til to års konkurskarantene.

Gullkantet enerett

- Vi kan ikke jobbe med en mann som driver forretninger på denne måten. Det ville være å gå på tvers av vår kunstneriske integritet, mener Björn Hallman, som allerede hadde mottatt et forskudd på 540000 kroner for arbeidet med musikalen da problemene tårnet seg opp. I tillegg skulle han få tre prosent av spilleinntektene.

Håvard Bratvold har i mange år jobbet med planene om en storstilt musikal om Evert Taubes liv og diktning. Han hyret inn Bentein Baardson, nåværende teatersjef ved Den Nationale Scene, som regissør på stykket, mens Björn Hallman og hans kone Birgitta Ribbe-gren ble engasjert for å skrive musikk, arrangementer og libretto. Musikalen skulle få premiere på Göteborg-operaen høsten 2001, og deretter settes opp på Håvard Bratvolds scene Göta Lejon i Stockholm.

Bratvold har med sitt selskap Genua sikret seg de gullkantede rettighetene til bruk av Evert Taubes musikk i musikalsammenheng via Universal Music i Sverige - for et ukjent beløp.

Måtte bryte

Bjørn Hallman mener at hans og konas opphavsrettigheter i forhold til musikalen ikke ble ivaretatt i Bratvolds kontrakt. - Vi fikk en følelse av at Bratvold ville stjele verket vårt, sier han.

Etter krangling om det videre samarbeidet hevet Bratvold og Baardson avtalen med Hallman og Ribbegren.

- Birgitta Ribbegrens libretto, slik den foreligger nå, er ikke god nok, sier Bentein Baardson, som nå overtar hovedansvaret for å få en ny musikal på beina.

Baardson deler ikke Hallmans og Ribbegrens skespis til å samarbeide med Bratvold etter konkursen i Sverige.

- Dette er storm i et vann-glass, sier han. - Jeg kan ikke se at Bratvolds konkurser skal ha noe å si for arbeidet med Taube-oppsetningen. Det er vanlig at økonomien svinger på privatteatre, mener han.

Men operasjef Kjell Ingebretsen ved operaen i Göteborg står ikke lenger klar med åpne dører.

- Materialet til musikalen er aldri blitt ferdig, til tross for utsettelser fra vår side. Premieren var satt til høsten 2001, og til slutt måtte vi trekke oss på grunn av tidsfristen, sier han.

Operasjefen understreker at han brøt med Bratvold uavhengig av konkursen på Göta Lejon.

- Men det ville nok vært problematisk å samarbeide med Bratvold nå, medgir han.

- Konkursen har vakt sterke reaksjoner i teaterbransjen, og jeg ville nok hatt problemer med å fylle rollelista på en Bratvold-produksjon, sier Kjell Ingebretsen.

bente.froytlog@dagbladet.no

Fortsetter: Bentein Baardson ser ingen problemer med å samarbeide med Håvard Bratholm.