Musikalsk novellekunst

MOLDE (Dagbladet): «Beyond The Missouri Sky (Short Stories) by Pat Metheny & Charlie Haden» lyder den fulle tittelen på plata bak gårsdagens «Missouri Sky Duets»-konserter under Moldejazz. Verdt å merke seg, siden de kom til å handle om musikalsk novellekunst av ypperste format.

- Når jeg spiller en sang, er det som om jeg forteller en historie, sa Metheny i et åpent spørsmål-og-svar-møte i går formiddag. I går kveld, i et repertoar på et par unntak nær hentet fra CD-en, fortalte han og bassist Haden lavmælte historier på et språk så klart og gjennomskinnelig at selv den minste dynamiske nyanse og hver fargetone fikk fullverdig liv i helheten.

Det handlet om melodier, enkle som kompliserte, denne gang. Og der en akustisk Metheny nennsomt trakk opp melodilinjene eller improviserte mot Hadens harmonisk blide og alltid tilstedeværende bass, fikk historiene innhold, dramatikk og forløsning. På Roy Acuffs countryvise, «The Precious Jewel», byttet de roller, med Metheny som drivende komp for Hadens melodiføring, og Jim Webbs genistrek, «The Moon Is A Harsh Mistress», fikk endelig en framføring som kommer opp mot Radka Toneffs versjon - for øvrig den som ligger til grunn for Haden/Methenys.

I det hele tatt ble konserten en ganske virtuos oppvisning i følsom, men usentimental kammermusisering, forkledd som et møte mellom to likesæle no-nonsens- karer fra Missouri som hygger seg når de en sjelden gang kan møtes og dra noen låter sammen. Om det så skal skje i en idrettshall langt bortenfor den uendelige Missouri-himmelen, eller kanskje nettopp da.

HYGGESTUND: En ganske virtuos oppvisning i følsom, men usentimental kammermusisering, skriver Dagbladets Terje Mosnes om Pat Metheny (t.v.) og Charlie Hadens konsert under Moldejazz.