OSLOVE: Kjærligheten til Oslo gjennomsyrer «Postkort fra Lillebjørn». Er du ikke glad i hovedstaden fra før, blir du det av denne forestillingen. Foto: L-P Lorentz, Oslo Nye Teater
OSLOVE: Kjærligheten til Oslo gjennomsyrer «Postkort fra Lillebjørn». Er du ikke glad i hovedstaden fra før, blir du det av denne forestillingen. Foto: L-P Lorentz, Oslo Nye TeaterVis mer

Musikalske bybilder

«Postkort fra Lillebjørn» er en kjærlighetserklæring til Oslo - og til Lillebjørn Nilsen.

MUSIKAL: Oslo Nye Teater liker å kalle seg «hele byens teater». «Postkort fra Lillebjørn» er blitt hele byens teaterforestilling.

Minimusikaler En tradisjonell musikal er det ikke. «Postkort fra Lillebjørn» inneholder ingen dialog, bare sangtekster. Handlingen er ikke sammenhengende. Men langt mer enn en animert teaterkonsert er dette likevel.

Vi kan kalle det en serie minidramaer, og minikomedier, eller kanskje mest presist, minimusikaler, satt sammen rundt et tema: Å høre til, enten det nå er i en by, med andre mennesker eller rett og slett i seg selv (alternativt, sammen med en plate av Django Reinhardt).

De musikalske arrangementene strekker seg fra det helt nakne - stev a cappella - via parisisk trekkspill (ypperlig traktert av Espen Leite Skarpengland), innom latindans og soulpop - til komplett rockeband av garasjebråketypen.

Hele veien er det vokalen, og med den Lillebjørn Nilsens tekster, som står i sentrum. Atle Halstensen har sørget for at ordene aldri kamufleres, og en kan nyte bypoetens lyrikk ord for ord.

Kjære Oslo Det er bypoeten Lillebjørn som hylles hjerteligst her. Vi drar også hjemmefra. Ensemblet tar oss med til Paris, til Amsterdam, til Hamburg. Til Danmark og New York. Vi er til og med innom et mer nasjonalromantisk Norge enn vi vanligvis finner innenfor Ring 3.

Men en trekkfugl vender alltid tilbake, og kjærligheten er mer oppriktig erklært i de sekvensene som finner sted i den lille hovedstaden med hjerter der O-ene kunne ha vært.

KJÆRLIGHET UNDER FREIA-SKILTET: Å høre til, enten det er i byen eller sammen med noen, er et gjennomgangstema i «Postkort fra Lillebjørn». Her er Henriette Faye-Schjøll og Ola G. Furuseth. Foto: L-P Lorentz, Oslo Nye Teater
KJÆRLIGHET UNDER FREIA-SKILTET: Å høre til, enten det er i byen eller sammen med noen, er et gjennomgangstema i «Postkort fra Lillebjørn». Her er Henriette Faye-Schjøll og Ola G. Furuseth. Foto: L-P Lorentz, Oslo Nye Teater Vis mer

De musikalske og de sceniske høydepunktene er ikke alltid sammenfallende. Men høydepunkter er her mange av.

«Postkort fra Lillebjørn» inneholder omtrent like mye poesi og humor, utporsjonert slik at man ofte får det ene når man forventer det andre.

Forestillingen er dessuten rik på visuelle overraskelser. Den sprudler av sjarm, og Helle Haugen - for anledningen helt uten bremser og med særlige kostymeprivilegier - er den som sprudler aller mest. Ola G. Furuseth, Hans Rønningen og den purunge gitargutten Sivert Sivertsen fortjener også særlig ros.