Musikalske noveller

BOK: Det er mange aborter og barnløse ekteskap i svenske novellesamling. Åpningsnovellen er den som gjør sterkest inntrykk. En gravid kvinne skal ta en rutinemessig ultralyd. Hun kjenner legens litt febrile leting over magen, inntil han fastslår at det ikke finnes en hjertelyd. Nokså saklig gir han beskjed om at i slike tilfelle venter de ei uke med en abort. Vi følger kvinnen denne uka. Hun snakker med det som viser seg å være en liten gutt, viser ham trærne, lærer ham ordet kastanje.

Sjokkerende

Dette kunne blitt særdeles tett og sentimentalt. Det blir det ikke. Norborg skriver med gripende bilder, men også sjokkerende rett fram. Hun forteller hvordan gutten ligger som et varmt dyr inne i magen hennes. Før hun altså tvinges til å ta farvel med ham. «Han måtte inn på et kjølerom blant andre døde, og siden skulle han brennes.»

Downs syndrom

Av de tretten andre novellene er det en fortelling om en barnløs kvinnes reise til Assisi. Hun treffer en kvinne med kreft, som har kommet et til Assisi for å bli helbredet. Vår kvinne «låner» hennes tro, kommer hjem og blir gravid. Ellers hører vi om det barnløse ekteparet som for mange år siden aborterte bort en pike med Downs syndrom. «De levde bare videre, hva skulle de ellers gjøre.» Her er også en fraskilt kvinne som ikke får grepet på tilværelsen. Og en annen, mer komisk, om en fraskilt tenåringsfar som tar med sin mutte trettenåring på padletur.

Kompositorisk harmoni

Norborg er utdannet musiker og hennes novellekunst har blitt sammenliknet med partiturer til et musikkstykke. Helt konkret merkes musikerbakgrunnen gjennom to noveller som dreier seg om forelskelse, pubertet og fiolinspill, der musikken forsterker følelsene. Mer finurlig utgjør samlingen som helhet en kompositorisk harmoni, der Norborg vender tilbake til den første novellen i avslutningsnovellen.

Brutalitet

Tematikken til Norborg er ikke original: Tvert om. En kvinnelig kroppsnær følsomhet kan være vanskelig å formulere uten at det blir klamt. Norborg klarer det uten å ironisere. Når bildene står i fare for å bikke over, bryter hun inn med en virkelighetens brutalitet som forhindrer det sentimentale eller det megetsigende intime.