FRA HELVETE TIL HIMMELEN : Hans-Erik Dyvik Husby ble hentet inn i tittelrollen i musikalen Jesus Christ Superstar ved Det Norske Teatret, etter han hadde vært frontfigur i Turboneger under navnet Hank von Helvete. 
Foto: Lars Eivind Bones.
FRA HELVETE TIL HIMMELEN : Hans-Erik Dyvik Husby ble hentet inn i tittelrollen i musikalen Jesus Christ Superstar ved Det Norske Teatret, etter han hadde vært frontfigur i Turboneger under navnet Hank von Helvete. Foto: Lars Eivind Bones.Vis mer

- Musikere stjeler skuespillerjobbene

Musikere er iferd med å kuppe teaterscenen og filmlerretet.

(Dagbladet): - Det er mange dyktige skuespillere i dette landet. Hvis det skal bli slik at skuespillere taper mot musikere, så kan det være en utarming av skuespillerfaget, sier tidligere direktør for Norsk filminstitutt, Vigdis Lian.

De siste årene har det vært flere tilfeller av musikere og kjendiser som er blitt ansatt i store og bærende roller på filmlerretet og teaterscenen, til tross for manglende skuespillerutdanning og -erfaring. Musiker Ingrid Olava er det siste tilskuddet, som skal spille i Varg Veum-filmen «Kalde hjerter».

SPILTE FILM:  Alexander Rybak spilte i «Yohan - barnevandrer»
SPILTE FILM: Alexander Rybak spilte i «Yohan - barnevandrer» Vis mer

Andre eksempler er blant annet tidligere Turboneger-vokalist Hans-Erik Dyvik Husby, som hadde hovedrollen i «Jesus Christ Superstar» på Det Norske Teatret (DNT) i fjor, og nå er aktuell med filmen «Cornelis». Værdame Elin Tvedt som ble hentet inn for å spille i en musikal ved Haugesund teater i fjor, og Pia Haraldsen fikk rollen som presten Lorenzo i «Romeo og Julie» ved samme teater, i tillegg til tidligere Gåte-vokalist Gunnhild Sundli, som ble ansatt ved Trøndelag Teater i 2007.

Misbruker skuespillere Lian var svært krass da det ble kjent at Haralden hadde gått til scenen, og betraktet det som «forakt for teatret» i en kronikk.

- Å velge musikere og kjente ansikt framfor utdannede skuespillere, er et pussig valg. Et misbruk av skuespillere, som er amatører i denne sammenhengen. Det er veldig trist, og det er å ikke ta skuespilleryrket på alvor, sier Lian, som i dag er frilans filmrådgiver.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BLE SKUESPILLER:  Tideligere Gåte-vokalist Gunhild Sundli.
BLE SKUESPILLER: Tideligere Gåte-vokalist Gunhild Sundli. Vis mer

Likevel understreker hun at det kan være gunstig å hente inn personer med unike ferdigheter, som da Alexander Rybak spilte fele i «Spellemann på taket» ved Oslo Nye Teater. 28. januar har forestillingen «Innsirkling» premiere på DNT. Jazzmusiker Mathias Eick er hentet inn for å gestalte hovedrollen David gjennom å spille trompet.

- Jeg syns dette er positivt, og jeg er overrasket over karrierebyttet til Dyvik Husby, som har gått gjennom en voldsom transformasjon. Med meg er det litt annerledes, som bare spiller meg selv. Samtidig hadde det vært hyggelig å trekke et jazzpublikum til teatret, sier Eick.

PR-strategi
Film- og teaterkritiker i Dagbladet, Inger Merete Hobbelstad, mener kjente fjes blir hentet for å skape blæst om stykket, og dermed trekke et større publikum.

BLE SKUESPILLER:  Jazzmusiker Mathias Eick.
BLE SKUESPILLER: Jazzmusiker Mathias Eick. Vis mer

- Ved å ha et kjent ansikt på planakten, vil oppsetningen få mer oppmerksomhet. Kjendisfaktoren er viktig. Da Pia Haraldsen spilte i «Romeo og Julie» i Haugesund førte det til en rekke avisoppslag, men Haraldsen kunne ikke spille om det hadde stått om livet, sier Hobbelstad og fortsetter:

- Det er klart det ville vært bedre for den kunstneriske kvaliteten på forestillingen om rollen hadde vært spilt av en profesjonell.

BLE SKUESPILLER: Artist Ingrid Olava.

Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet
BLE SKUESPILLER: Artist Ingrid Olava. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet Vis mer

Hun understreker samtidig at bildet er mer sammensatt.

-  Noen har talent. At du er god til å synge, betyr ikke at du ikke kan spille skuespill. Dyvik Husby gjør en god jobb i «Cornelis» og er et spennende valg i tittelrollen, mens det kom tydelig fram i «Tyskertøs» ved Trøndelag Teater at Gunnhild Sundli manglet skolering og bredde.

KRITISK: - Å velge musikere og kjente ansikt framfor utdannede skuespillere, er et pussig valg. Vigdis Lian, direktør i Norsk Filminstitutt.
KRITISK: - Å velge musikere og kjente ansikt framfor utdannede skuespillere, er et pussig valg. Vigdis Lian, direktør i Norsk Filminstitutt. Vis mer

Det Norske Teatret hadde en publikumsøkning på nesten 12 000 besøkende i fjor, og «Jesus Christ Superstar» var mye av årsaken. Forestillingen ble sett av over 63 000 personer i 2009 og 2010, og teatersjef Vidar Sandem beskriver det som en «megasuksess». Til sammenlikning hadde både Nationaltheatret, Oslo Nye og Trøndelag teater besøksnedgang.

Sandem forteller at DNT valgte Dyvik Husby i hovedrollen som Jesus Christus for å nå en ny publikumsgruppe.

- Vi ønsket å appellere til en annen type publikum, for å bringe forestillingen over i vår tid, forteller han.