– Musikk er en form for terapi

Kohinoor Nordberg er veldig usikker på om den dramatiske hendelsen da hennes mann ble etterlatt av ambulansepersonalet, vil påvirke musikken hennes.

Kohinoor kom i fokus i fjor sommer da ambulansepersonell forlot hennes hardt skadde ektemann Ali Farah i Sofienbergparken i Oslo.

– Når jeg har hatt det vanskelig, har jeg ofte flyktet inn i musikken for å komme meg unna dagliglivets problemer. For å få uttrykk for følelsene mine. Det blir en form for terapi, sier Kohinoor Nordberg.

Vi sitter på Soria Moria på Torshov i Oslo, der hun fredag skal opptre i forbindelse med musikkbransjetreffet Bylarm. Hun har med seg datteren Shadia.

– Hun roper noen ganger så høyt at andre barn i nærheten nesten blir redd for henne, sier Kohinoor og smiler mens hun mater datteren med en banan.

Nytt materiale

Kohinoor gleder seg til å holde konsert igjen.

– Det er alltid kult med konsert. Hun skal opptre med låter fra albumet «Kohi De Browny». Noen nye låter har det ikke blitt tid til å lage etter ambulansesaken.

– Nei, men jeg har noen ideer og fragmenter klare.

– Kommer du til å skrive en låt om ambulansesaken?

– Sikkert på en eller annen måte, men det blir nok kanskje som en kommentar i en låt. Jeg pleier ikke å skrive hele låter om én konkret hendelse. Det blir ikke noen «Fuck the ambulance drivers»-låt, for å si det sånn, sier Kohinoor og smiler.

Tekstene på hennes forrige plate var sterkt gjennomsyret av politiske meninger. Som hun selv sier: Noen skriver leserinnlegg, Kohinoor skriver musikk.

Tier ikke stille

Onde tunger har antydet at hun holdt en høy profil i ambulansesaken fordi hun ville promotere seg selv som artist. Det synes Kohinoor er helt absurd.

– En artist har mulighet til å uttrykke seg. Den dagen det blir slik at en artist ikke kan si fra om urettferdighet, fordi man blir beskyldt for å styrke sin egen karriere, har vi fått en helt uholdbar situasjon. Så lenge jeg har noe å si, kommer jeg til å fortsette. Mitt håp er at Shadia og hennes generasjon skal slippe denne kampen.