Foto: Michael «akam1k3» Angeles
Foto: Michael «akam1k3» AngelesVis mer

Musikkanmeldelse: 3 x Karpe Diem

Chirag og Magdi selger fortsatt ingen løgner, men preker til koret når de utfordrer FRP-velgere og nettroll.

SINGEL: Påtvungen folkelighet har knekt mang en artist i søken etter mainstreamens innbringende favn. Ikke at jakten på bekreftelse fra det store felleskapet er vanskelig å forstå. Bare et par svette klosser til for å havne på neste nivå. En balansekunst svært få klarer å håndtere.  

Karpe Diem er definitivt en av dem. Rapduoen som har gått gradene fra oppvarmingsjobber på Blitz, til å fylle opp Oslo Spektrum helt på egenhånd.    

Slikt gjør man ikke uten en viss teft og tilbøyelighet for hva massene ønsker, men heller ikke uten et solid fundament av troverdighet i ryggen. Likevel har også Karpe vippet faretruende nærme selvhøytydelig kleinhet, takket være akustiske krumspring og pompøse KORK-samarbeid.  

MUSIKALSK OPPSTRAMMING

Musikkanmeldelse: 3 x Karpe Diem

Heldigvis ser det ut til at gutta selv har klart å ta et steg tilbake før symfoniversjonen av «Kors på halsen, ti kniver i hjertet, mor og far i døden» stod for tur.    

Da Karpe Diem tidligere i dag slapp de tre første låtene fra sitt nye prosjekt «Heisann Montebello», var det nemlig ikke bare med en oppstramming av landets justisminister, men også eget sound. Som om de én gang for alle ønsker å formidle at «Joda, vi vet at hverken Erik og Kriss, Cir-Cuz eller Katastrofe hadde eksistert hvis det ikke var for oss, men vi er faktisk noe helt annet enn dem!».  

Artikkelen fortsetter under annonsen

To annerledes-rappere fra vestkanten, som ikke helt klarer å bestemme seg for hva de synes om «Hvite menn som pusher 50», nå som de både har rollen som moralske voktere og selvstendige forretningsmenn. Det er vanskelig å hate samarbeidsvillige menn i dress når kontoutskriften viser pengegrønne tall.  

RIS OG ROS SOM FORVENTET  

Musikkanmeldelse: 3 x Karpe Diem

Tidvis hissigere og mer kontemporært enn vi har hørt dem før. Nærmest på grensen til det parodiske i all sin tidsriktighet («Au Pair»), der deler av en rapsjanger vi vanligvis forbinder med innholdsløse tekster blandes med eget politisk engasjement.    

Det samme engasjementet som alltid vil stå mellom Karpe Diem og total folkelighet, alt ettersom hvilken side av det politiske spekteret man befinner seg på.  

Noe dagens kommentarfelt hos VG forøvrig har bevist på nøye orkestrert vis.    

«Slike folk trenger vi ikke», «Hatvideoer», «Hva gjør Karpe Diem i Norge når de hater nordmenn?»    

Musikkanmeldelse: 3 x Karpe Diem

Forventede perler på snor fra det sinna nettmørket, mens «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din» mottar like selvfølgelig hyllest fra motsatt side av den stadig mer betente flyktningdebatten.      

Rebell er det forøvrig også lett å være foran eget kor, på samme måte som et «angrep» på nok en FRP-politiker ikke er en spesielt stor risiko for Karpe. Heller en garantert avisoverskrift på premieredagen, inkludert medfølgende framprovosering av verdensvevens mange troll.    

KOMMER TIL Å GÅ NED I BØKENE

Men for all del, takke seg til norske popstjerner som tør å gi fingeren til en stor del av platemarkedet. Som ikke skylder på «hakkede Twitter-kontoer», og gjør narr av de store forskjellene mange ikke ser fra sine striglede Solsidan-hjem.    

Det blir spennende å se om gutta fortsetter i samme meningssterke spor etterhvert som resten av «Heisann Montebello» slippes utover de neste månedene. Skal vi tro dagens svært underholdende videopremierer, er det i alle fall liten tvil om at Karpe Diem denne gangen har planer om å levere et minneverdig livsverk.    

Folkelige eller ei.