SINGEL: Påtvungen folkelighet har knekt mang en artist i søken etter mainstreamens innbringende favn. Ikke at jakten på bekreftelse fra det store felleskapet er vanskelig å forstå. Bare et par svette klosser til for å havne på neste nivå. En balansekunst svært få klarer å håndtere.
Karpe Diem er definitivt en av dem. Rapduoen som har gått gradene fra oppvarmingsjobber på Blitz, til å fylle opp Oslo Spektrum helt på egenhånd.
Slikt gjør man ikke uten en viss teft og tilbøyelighet for hva massene ønsker, men heller ikke uten et solid fundament av troverdighet i ryggen. Likevel har også Karpe vippet faretruende nærme selvhøytydelig kleinhet, takket være akustiske krumspring og pompøse KORK-samarbeid.
MUSIKALSK OPPSTRAMMING
Heldigvis ser det ut til at gutta selv har klart å ta et steg tilbake før symfoniversjonen av «Kors på halsen, ti kniver i hjertet, mor og far i døden» stod for tur.
Da Karpe Diem tidligere i dag slapp de tre første låtene fra sitt nye prosjekt «Heisann Montebello», var det nemlig ikke bare med en oppstramming av landets justisminister, men også eget sound. Som om de én gang for alle ønsker å formidle at «Joda, vi vet at hverken Erik og Kriss, Cir-Cuz eller Katastrofe hadde eksistert hvis det ikke var for oss, men vi er faktisk noe helt annet enn dem!».
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger