Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Musikkeksport i medvind

Kan «Conexions» eksportere norsk musikk til en verden som ikke begriper hvorfor den skulle kjøpe mer norsk musikk enn den allerede gjør?

EKSPORTVARE:  Jaga Jazzist - norsk «Conexion»-deltaker som kan høste frukter av det norsk-britiske samarbeidsprosjektet. PRESSEFOTO: SMALLTOWN SUPERSOUND/ROBIN OTTERSEN
EKSPORTVARE: Jaga Jazzist - norsk «Conexion»-deltaker som kan høste frukter av det norsk-britiske samarbeidsprosjektet. PRESSEFOTO: SMALLTOWN SUPERSOUND/ROBIN OTTERSEN Vis mer

MENS «norsk musikkeksport» diskuteres, omorganiseres og utredes, ble første del av det norsk-britiske konsertprosjektet «Conexions» avsluttet sist lørdag.

Det skjedde da Jaga Jazzist og det engelske ensemblet Britten Sinfonia møttes på Rockefeller i Oslo, tre måneder etter deres første og særdeles vellykkede fellesopptreden i Londons Barbican, og på tampen av en sesong der flere norske og britiske artister har samarbeidet på begge sider av Nordsjøen.

Her hjemme har de øvrige konsertene funnet sted på Nasjonal jazzscene, Victoria, i Oslo, mens «Conexions»' kurator, Fiona Talkington, fikk åpnet the Barbican, Bath-festivalen, Pizza Express London og BBC som engelske arenaer. Talkington, kjent BBC 3-stemme i England og en entusiastisk ekspert på norsk musikk, er nå i full gang med å organisere en ny «Conexions»-sesong med støtte fra bl a UD, og Nasjonal jazzscene regner med å kunne starte den nye konsertrekka rundt månedsskiftet januar/februar.

«CONEXIONS» er tankevekkende fordi prosjektet lykkes med å skape ny, vital musikk på et tidspunkt der debatten om norsk musikkeksport går høy.

Alle later til å være samstemte om at verden utenfor Norge ikke kjøper så mye norsk musikk som den vitterlig burde, men ved spørsmålet «Hvorfor er det sånn, og hva skal vi gjøre med det?» stanser enigheten.

Kulturdepartementets svar har vært å fusjonere de to eksportmusklene Music Export Norway og MIC Norsk musikkinformasjon til et nytt Music Norway og dertil bevilge 400 000 kroner til en utredning om hvor stor den norske musikkeksporten egentlig er. Om det blir sterkere sug etter norsk musikk i utlandet og dermed mer musikkeksport av at støttemillionene får ny avsenderadresse, gjenstår å se.

MENS mye av «norsk musikkeksport» har gått ut på å kjøpe norske musikere inn på utenlandske markeder, er grunnideen for «Conexions» å sette inn midlene der musikken skapes, hos musikerne.

Tanken er at høreverdig (og dermed potensielt eksporterbar) musikk blir til når likesinnede musikere med ulik bakgrunn gis mulighet til å finne hverandre i et gjensidig inspirerende og lystbetont samarbeid.

De norske deltakerne i den første «Conexions»-sesongen — Jaga Jazzist, Nils Petter Molvær, In The Country, Sidsel Endresen, Christian Wallumrød, Eivind Aarset — var ikke ukjente for et britisk publikum på forhånd, men samarbeidet med britiske kolleger bidro til å gjøre dem attraktive for flere arrangører og et større publikum, noe som allerede har medført nye konsertplaner og videre samarbeid.

DET kan være på sin plass å minne om at det faktisk eksisterer en reell norsk musikkeksport knyttet til komponister og utøvere som pr uttrykk, originalitet og ferdighet får omverdenen til å si: «Dette vil vi ha, om vi så skal være nødt til å betale for det.»

Å legge til rette for at flere norske kunstnere skal kunne utvikle seg til et slikt nivå er kanskje det viktigste eksporttiltaket, viktigere enn en «musikkeksport» som minner mistenkelig om nasjonal kulturell pr-virksomhet, og som tross en drøy prislapp bare i beskjeden grad har klart å gjøre norsk musikk, og spesielt norsk popmusikk, til «må ha»-musikk noe sted i verden.

EKSPORTFREMMENDE: BBC-journalisten og programlederen Fiona Talkington har i mange år vært en viktig døråpner for norsk musikk i Storbritannia, det siste året også som kompromissløst kvalitetssøkende kurator for Nasjonal jazzscenes norsk-britiske konsertserie «Conexions». FOTO: TERJE MOSNES
EKSPORTFREMMENDE: BBC-journalisten og programlederen Fiona Talkington har i mange år vært en viktig døråpner for norsk musikk i Storbritannia, det siste året også som kompromissløst kvalitetssøkende kurator for Nasjonal jazzscenes norsk-britiske konsertserie «Conexions». FOTO: TERJE MOSNES Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media