Musikken bare en tidligere gutteprostituert og heroinmisbruker kan lage

Salem står for høstens mørkeste album.

Musikken bare en tidligere gutteprostituert og heroinmisbruker kan lage
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Følelsen man sitter igjen med etter å ha hørt ferdig heksehouse-trioen Salems debutalbum «King Night», er ganske lik den følelsen man endte opp med etter å ha spilt gjennom horrorspillet «Silent Hill 2» som lettskremt tenåring.

Man er på en merkelig måte takknemlig for den psykiske utmattelsen man har blitt utsatt for.

Gjennom en dystopisk miks av skrekkfilmfiltrerte synther, eteriske jentekor med Liz Frazer (Cocteau Twins) som mentor, sørstatsrap og lyden av sprengte basselementer, har Salem på mange måter skapt en lydekvivalent til Dantes «Inferno».

For om det skulle være noen tvil, «King Night» er en bekmørk affære.

Noe som ikke akkurat gjør seg mindre gjeldende gjennom bruken av «O Helga Natt» på terrorhymnen og tittelsporet «King Night» - årets vakreste og mest skremmende julesang.

Salems alternative juleoppfatning kan nok fort tilskrives vokalist John Hollands oppvekst som gutteprostituert og heroinmisbruker - en ytre omstendighet som bare sementerer påstanden om at «King Night» er høstens desidert mørkeste musikalske opplevelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer