Musikken ikke viktigst

KRISTIANSAND (Dagbladet): Quartfestivalen anno 2000 er et pussig skue. Her finnes ingen skitne festivaldeltakere med stram kroppslukt. En gåtur gjennom festivalområdet er heller en gjennomgang av vårens nyeste dufter på parfymefronten. Musikken er blitt et alibi for ungdom fra hele landet som møtes for å drikke, dyrke sex og se på hverandre.

Quart-sjef Toffen Gunnufsen misjonerer for ny musikk, men publikum vil heller feste.

Quart-festivalen hviler på en ideologi om å booke det som på folkemunne heter «nye, kule band» . Den innovative profilen er grunnen til at musikkfestivalen på relativt kort tid er blitt Norges største, i år med over 50 000 solgte billetter. For der den kuleste musikken er, dukker de hippeste folka opp. Og så kommer resten dinglende etter for å henge der hvor de kule folka og den fete musikken er. Vips, så er Quart et merkenavn med en unik posisjon i den norske ungdomskulturen.

  • Paradokset er at Quart-publikummet ikke er spesielt interessert i musikk. I år har det vært tydeligere enn noen gang: Idrettsplassen og Bendiksbukta er fylt opp med pene, velstelte mennesker når kveldens store stjerner spiller. På ettermiddagen og tidlig kveldstid er det skrint med mennesker på konsertene til Toffens band for framtida. Festivalen har i år også tapt én million kroner på klubbkonsertene, fordi folk heller vil på byen for å feste enn å høre internasjonale toppnavn som Goldfrapp, Tom McRae og Wookie.
  • Utestedet Kick har flere kvelder hatt over 2000 mennesker innenfor dørene, som hver har betalt 200 kroner for å danse til dj-størrelser som Frangois Kervokian og Erick Morillo. Med ølsalg har dette gitt Kick én million kroner i kassa per kveld. Med andre ord, folk vil heller danse og feste enn å gå på konserter. Dette er et problem for Quart-festivalen, som i løpet av ti år ikke har klart å utvikle en musikkelskende kultur eller en nysgjerrighet og åpenhet for nye navn, som Roskilde er så preget av. I år har Quart fått kallenavnet «Horgansfestivalen», etter utestedet for pen, overflatisk ungdom på Majorstua. Faren er at Quart blir en ren «show off» -begivenhet, der vellykket ungdom møtes utelukkende for å sole seg i hverandres glans.
  • Men Quarten gjør det ikke lett for seg selv, heller. For å komme inn i Idrettshallen, som ligger midt inne på festivalområdet, må man betale ytterligere 200 kroner - på toppen av de hundrelappene man har spadd opp for et festivalpass. Kanskje ikke så rart at folk går på byen i stedet. Men festivalen ser nok dette problemet. Neste år vil antakelig festivalpasset også inkludere Hallen. Hvis festivalen har råd, da. Pengeproblemer er en tilsynelatende evig gjenganger i Quart-historien. På litt mystisk vis sitter en festival som genererer 100 millioner kroner i løpet av ei uke, igjen med småpenger. Alle - inkludert forretningsfolk i og utenfor festivalen - tjener penger på Quart, bare ikke Quarten selv. Dette er selvfølgelig en alvorlig trussel mot festivalen som må tas på alvor.
  • Bevares, det har vært et bra Quart-år med mange bra konserter. Men Quart-sjef Toffen vokter innimellom festivalens hipsterrykte så godt at han går glipp av den beste musikken. Hans prisverdige, framtidsrettede bookingfilosofi må ikke bli en tvangstrøye.

Det var en regelrett tabbe å ikke ta Neil Young til Quart i år. Han har jo til og med vært i landet denne uka. Young kunne gitt tenåringene på Quart en skoletime i rock de seint ville glemme. Også Basement Jaxx, da. Housekongene var tilgjengelige og klare for å komme til Quart, men Toffen ville ikke ha dem. Krednavnet som akkurat nå er nummer to på VG-lista ville gitt årets Quart en aktualitet den har manglet, i tillegg til frådende, fantastisk dansemusikk innimellom all rocken.

Og hvor ble det av den svarte musikken i år? Hip hop og r&b sterkere inn på programmet neste år.

BARSKE GUTTER: - Ingen kødder med oss, fastslo denne gjengen fra Vennesla.