Musikkmaskinen

Ny skive, «It's A Love Cult».

Med «It's A Love Cult» har Motorpsycho laget ei plate som mora til trommis Håkon Gebhardt virkelig liker. Og til våren er evighetsmaskinen fra Trondheim klare med enda et album. - Quality never goes out of style, sier Motorpsychos Bent Sæther.

Plata «It's A Love Cult» er Motorpsychos 14. langspiller på 11 år. I tillegg kommer trønderne med enda ei ny plate til våren. Fem låter på til sammen 50 minutter ble spilt inn på hælen i plateselskapets prosjekt In the fishtank.

- Det er dette vi liker å gjøre. Når andre band er i møte med stylister, står vi på scenen eller er i studio og spiller inn nye låter. Vi har drømt om å få en stylist i mange år, men vi får det ikke til, sier Sæther.

- Men å gi intervjuer eller å spille inn video er ikke så festlig. Vi bruker maks halvannen dag på en videoinnspilling. Andre band bruker kanskje tre uker på å finne det rette lyset, legger trommeslager Håkon Gebhardt til.

Fem år gamle

«It's A Love Cult» inneholder sanger Motorpsycho har gått svangre med i fem år. Som for eksempel åpningslåta «\berwagner or a billion bubbles in my mind».

- Den er en av flere vi ikke fikk til på den forrige plata. Noen låter trenger faktisk fem år på å bli ferdige, forklarer Sæther.

Mindre poppa

Med de to siste albumene «Let them eat cake» og «Phanero-thyme» har de gamle rockerne flørtet vilt med popmusikken. Årets utgivelse er ifølge Snah, Sæther og Gebhardt mindre poppa i uttrykket, men bandet mener at pop-elementene alltid har ligget på lur i Motorpsychos musikk.

- Men nå har vi ikke noe behov for å skjule dem. De er diamanter som vi ikke har pakket inn i kull, sier Sæther.

Underveis i prosessen har Motorpsycho som vanlig latt seg inspirere av alt fra Coltrane til Dolly Parton.

- Pluss alt imellom. Men vi snekrer vår egen nisje, sier Sæther.

DEADHEADS: Gutta i Motorpsycho har alltid digga Grateful Dead. - Vi begynner å nærme oss. Vi hadde noen fans som fulgte oss fra Tromsø til Athen, sier Hans Marius «Snah» Ryan (til venstre), Bent Sæther og Håkon Gebhardt.