Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Musikksultne nettgiganter

Se opp, Spotify og Wimp: Google og Facebook vil selge musikk.

VIL SELGE MUSIKK: Flere amerikanske medier rapporterer at Google i morgen vil kunngjøre at selskapet kommer med musikksalg integrert i søkeresultatet. Foto. SCANPIX
VIL SELGE MUSIKK: Flere amerikanske medier rapporterer at Google i morgen vil kunngjøre at selskapet kommer med musikksalg integrert i søkeresultatet. Foto. SCANPIX Vis mer

||| (Dagbladet.no): Forrige uke fikk amerikanske teknologimedier en mystisk invitasjon til et arrangement i regi av de nettbaserte musikktjenestene iLike og LaLa. Invitasjonen var utformet som en konsertbillett, med overskriften «Discover music» og løfte om opptreden fra iLike, LaLa og «andre».

Skal vi tro New York Times og teknologinettstedet Techcrunch, er den mystiske «andre» som dukker på scenen i Capitol Theatre i Hollywood i morgen ingen ringere enn Google, som skal kunngjøre at kjøp av musikk direkte i søkeresultatet nå blir en del av Googles søkeprodukt.

VERDENS STØRSTE SØKESELSKAP har allerede et mer «uoffisielt» musikksøk, som dukker opp hvis man skriver music: foran et søkeord. Men det gir bare informasjon i form av tekst, bilder og lenker. Selskapet har også lansert en gratis musikktjeneste i Kina.

Den nye satsingen skal gjøre det mulig å forhåndslytte til musikken, og å kjøpe den fra iLike, Imeem eller LaLa for nedlasting eller streaming, uten å forlate Googles søkeside.

Det er altså ikke snakk om en ny musikktjeneste, men snarere om et svært sofistikert annonseformat der musikkbutikken er bygget inn.

Om ryktene stemmer, kan det være et varp for samarbeidspartnerne — eller annonsørene, om man vil. Ikke minst for MySpace, det aldrende musikknettsamfunnet som nylig kjøpte iLike for 20 millioner dollar. En distribusjonsstrategi kan være redningen når man ikke lenger lykkes like godt som tjenesteleverandør.

HVOR SUNT DET ER i et konkurranseperspektiv at en gigant som Google tar grep i enda et marked, kan nok diskuteres. Google er heller ikke den ENESTE som er sulten på en jafs av musikkmarkedet. Facebook har allerede tilbud til musikkinteresserte, men New York Times skriver at Facebook nå vil begynne å tilby musikk fra som gaveprodukt.

For 10 cent (vel seksti øre) kan amerikanske Facebook-brukere gi bort en låt som mottakeren kan lytte ubegrenset til på sin Facebook-side. For en dollar (vel seks kroner) kan man gi bort en nedlasting til odel og eie.

Igjen kommer musikken fra iLike, som har spesialisert seg på denne typen distribusjonssamarbeid, framfor å satse alt på egen nettjeneste.

I DAG
er gavebutikken til Face (bare vi gamlinger sier hele navnet) stort sett fylt opp med søte små illustrasjoner av bursdagskaker, kjæledyr og annet symbolsk, digitalt nips. Med ordentlige musikkfiler i gavebutikken, ser Facebook for seg at omsetningen skal øke kraftig, samtidig som selskapet får fatt i kredittinformasjonen til kundene og kan bygge en butikk med andre partnere på andre vareområder.

Slik bruker nettgigantene sin markedsposisjon til å ta mange små biter av den digitale økonomien.

Det vil drive omsetningen i været for musikktjenestene som er med i samarbeidet, utfordre iTunes' dominans og gjøre livet litt mer bekymringsfylt for de ansvarlige bak Spotify og norske Wimp. Spotify mangler foreløpig økonomisk bærekraft til å gi rettighetshaverne fornuftig betaling, mens Wimp, det norske alternativet i regi av Aspiro, Platekompaniet og Djuice, ikke er lansert utover en lukket betaversjon.

PERSONLIG
vil jeg nok foretrekke å kjøpe eller leie min musikk gjennom mer integrerte musikkopplevelser, som de iTunes, Spotify eller Wimp tilbyr.

Men man skal aldri undervurdere Google. Når de små «play»-knappene dukker opp i søkeresultatene, kan det fort få store effekter.


Følg meg på Twitter: @janomdahl

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media