SPESIALUTSTYR: For et par år siden lanserte Nike sin nye hijab for kvinnelige muslimske idrettsaktører, her presentert av kunstløperen Zahra Lari. Nå har Nike lansert en joggesko som enkelte muslimer mener er støtende. Foto: Nike / AP / NTB Scanpix
SPESIALUTSTYR: For et par år siden lanserte Nike sin nye hijab for kvinnelige muslimske idrettsaktører, her presentert av kunstløperen Zahra Lari. Nå har Nike lansert en joggesko som enkelte muslimer mener er støtende. Foto: Nike / AP / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Generalisering

Muslimer flest bare ler av kampanjen, og vet godt at Nike ikke har noen skjult antimuslimsk agenda

Muslimer, medier og klikkhoreri.

Meninger

Flere medier rapporterte forrige uke om en underskriftskampanje på Change.org, som ber Nike trekke joggesko med en logo som skal minne om hvordan Allah skrives på arabisk. Overskrifter som «Muslimer krever at Nike trekker støtende joggesko», «Raser over Nike-sko» og «Muslimer opprørt over Nike-sko, tråkker på Allah» ble delt flittig på sosiale medier.

Kampanjen, initiert av en ukjent person, har fått mange tusen signaturer på et digitalt opprop, men det er tross alt marginale tall, tatt i betraktning at det er to milliarder muslimer i verden. Hvor mange underskrifter som er reelle personer, vet vi heller ikke. Troll-fabrikker som skaper polariserende og falske nyheter kan ikke utelukkes. Har de norske mediene undersøkt nærmere hvem som står bak kampanjen? Og hvis de først skal skrive om saken, hvorfor så generaliserende overskrifter?

For å sette det i perspektiv. Når Hans Jørgen Lysglimt Johansen og Alliansen ytrer renspikket antisemittisme, skriver ikke mediene «Nordmenn sprer jødehat». Hvorfor tys det så lett til generalisering av muslimer som gruppe? Muslimer blir spurt på jobb og skole om de virkelig vil nekte Nike å selge skoene sine. Muslimer flest bare ler av kampanjen, og vet godt at Nike ikke har noen skjult antimuslimsk agenda. Tvert imot har Nike markert seg som inkluderende ovenfor muslimer, med for eksempel egen Nike-hijab tilpasset trening.

Denne saken er ikke unik. Omfanget av saker som omhandler islam og muslimer har eksplodert i det norske medielandskapet de siste åra. I en rapport fra Retriever i 2017, framkommer det at islam og muslimer blir mer omfattende dekket enn noe annet tema. Konfliktfylt stoff dominerer, og islam og muslimer genererer delinger og klikk, men det må ikke gå på bekostning av god journalistikk.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.