Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Mye billigere

Før hjalp de oss, damene bak skrankene. Nå gjør vi det selv.

ARBEIDSPLASSER

forsvinner. Mens verdens handelsministere gjør alt for å lokke til seg kapital til bruk i nyetableringer og omstruktureringen av arbeidslivet, for å slå kloa i de nye jobbene, står vår egen Ansgar Gabrielsen i vinduet i Næringsdepartementet og vinker farvel til den ene jobben etter den andre. I disse dager tar 600 verkstedarbeidsplasser av fra Gardermoen og forsvinner i det blå mot øst før de eventuelt går inn for permanent landing på Arlanda. Norge er som kjent et lite land i verden. Derfor er Oslos prestisjetunge hovedflyplass i ferd med å bli en lokal melkerampe for mateflyet til København. Og folk flest tar det bare til etterretning.

FOLK FLEST GRÅTER

ikke over at SAS flytter ut av Norge, som heretter blir en ubetydelig filial. Folk flest har Internett og velger fritt blant verdens flyselskaper når de leter etter en billig flybillett. Folk er blitt prisbevisste, språkmektige og teknisk selvhjulpne. Det er ingen nasjonal høytid lenger over å stige om bord i et SAS- eller Braathen-fly for å begi seg på svimlende ferd ut i verden. Folk har vært der før. Folk er rede til å klare seg uten de menneskelige mellomleddene bak skranker og disker. Folk taster seg heller fram til målet selv, til billetter, til leiebil, til feriehus på Mallorca og hjem igjen. Det lar seg utmerket godt gjøre å reise hvor du vil uten å ha vært innom en eneste skrankedame, før du drar kortet. Dessuten blir det mye billigere.

HUSKER DU BANKEN

den gang damen med golfjakke satt i luka til venstre for døra, da den kommende storfusjonen DnB NOR ennå het Fellesbanken, en hel mannsalder før Sparebanken NOR ble til Gjensidige NOR, et automatisert, digitalt og selvbetjent lite Las Vegas? Før den store bankfusjonen trer i kraft, er det klart at bedriftskulturene er så forskjellige i Gjensidige NOR og forretningsbanken DnB, at det neppe går an å forene det beste fra hver kultur. Den nye nedbemannede storbanken må få sin egen kultur, og dermed er vi der igjen. Hvor blir det nå av kundeservicen fra den gamle sparebanken, damen i telefonen, bak skranken, som sier at selvfølgelig kan jeg regne ut dette for deg, bare vent, og stol på meg.

POENGET ER AT

den nye storbanken kommer til å henvende seg til personkunder som ikke etterspør slike tjenester. Disse kundene taster selv. Disse kundene er kompetente, de handler aksjer på nettet, strøm på spotmarkedet og sender feriebildene på mobiltelefon. Disse kundene tutler seg ikke inn med kølapp i votten når de skal hente pensjonen og har glemt kortkoden. Usentimentale kunder velger konkurrenten hvis nettjenestene blir for dyre. Det vet både Gabrielsen, SAS-sjefen og Svein Aaser i nye DnB NOR. Drømmerne får heller ty til kontofonens sødme når den bekrefter kundeidentifikasjonsnummeret nederst til venstre på giroen. Hvis ikke - tast firkant.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media