Midtåsen kulturfestival med Prøysen-konserter for barn. Her er visesanger og forfatter Alf Prøysen med gitar foran en steinrøys i 1964.
Foto: Ivar Aaserud / Aktuell / SCANPIX
Midtåsen kulturfestival med Prøysen-konserter for barn. Her er visesanger og forfatter Alf Prøysen med gitar foran en steinrøys i 1964. Foto: Ivar Aaserud / Aktuell / SCANPIXVis mer

KOMMENTAR KLASSISK

Mye mer enn en musikk-festival for de få

Midtåsen-prosjektet i Sandefjord har mye å lære oss

Kommentar

Det er ikke noe nytt at bemidlede mennesker gir gaver til komponister og andre kulturformål. Mange symfonier og operaer hadde knapt eksistert uten slik hjelp. Dilemmaet for mottakeren av slik støtte er å beholde en viss kunstnerisk integritet og uavhengighet. For giveren er det enklere, støtte til kirkemusikk sikret en tilværelse i det hinsidige, mens fyrster og hertuger fikk stor prestisje når berømte komponister var ansatt i systemet.

I våre dager er det offentlige inne med mye økonomisk støtte til kulturlivet. Dette sikrer stabilitet og langsiktighet for utøvere og publikum. Det er også brukt en del milliarder på selve bygningene som huser kunstformidlingen.

Midtåsen i Sandefjord var hjemmet til skipsreder Anders Jahre. Eiendommen på hele 60 mål er praktfull med utsikt mot byen og fjorden. Hovedhuset har en neddempet funksjonalismestil og innholder delikate stuer og mange spennende rom. Et eget bygg for kunst er oppført like ved med en betydelig samling av en av våre fremste billedhuggere, Knut Steen (1924-2011). Sandefjord kommune, Vestfold fylkeskommune og Anders Jahres Humanitære Stiftelse kjøpte Midtåsen for noen år siden. Eiendommen framstår i dag som et vitalt kultursenter som tilbyr møteplasser for samtale, kunst og musikk gjennom hele året.

Denne uken starter Midtåsen kulturfestival med en rekke kammerkonserter, kafékonserter og temakvelder. Det er gledelig å registrere at arrangementer for barn prioriteres med de beste forfatterne i sjangeren: Alf Prøysen og Astrid Lindgren. Det er også smart når konsertene i hus og hage fysisk kommuniserer med publikum på omgivelsenes premisser. Dermed blir opplevelsene for tilhørerne mer personlig og givende enn i de mer kliniske og ordinære konsertsalene.

Kunstnerisk leder for festivalen Dag Nilssen har hentet inn en blanding av unge talenter på øverste hylle ispedd etablerte artister. Guro Kleven Hagen, fiolin og Eivind Holtsmark Ringstad, bratsj bidrar sammen med Tor Espen Aspaas, Tom Ottar Andreassen, Kjersti Rydsaa, Grieg Trio, Ivar Anton Waagaard, med flere. Midtåsen kulturfestival har et konsept der konsertene strekkes ut over et par uker. Dermed blir tilbudet kunstnerisk aksentuert og praktisk formidlet på synlig vis. Jeg tror denne frekvensen i konserter også gir et høyere publikumsbesøk.

Sist høst hørte jeg et spenstig verk av Peder Barratt-Due (f. 1993) i Oslo, han gjorde seg som komponist bemerket med en ungdommelig energi og brusende og uforutsigbar dramaturgi. Om noen dager er det uroppførelse på Barratt-Dues nyeste komposisjon «Correspondences» for bratsj og klaver med Eivind Holtsmark Ringstad og David Meier. Ringstad er såkalt «Fokusmusiker» under Midtåsen kulturfestival og er i tillegg "BBC New Generation Artist» dette året med bl.a. konsert ved Edinburgh-festspillene senere i sommer.

Midtåsen-prosjektet i Sandefjord har mye å lære oss. At en skipsreder med nok penger bygger et hjem med en stor park, er ikke oppsiktsvekkende. Sandefjord kommune og Vestfold fylkeskommune evnet imidlertid å få hånd om disse verdiene da sjansen bød seg og gjorde hele området tilgjengelig for allmennheten. Festivalen som i disse dager starter opp, er mye mer enn en kammermusikkfestival for de få. Bredden i program og kvaliteten på artistene viser at arrangørene har forstått noe vesentlig: Slike festivaler må kommunisere begge veier og for alle aldersgrupper. Det klarer de i Sandefjord.