UTSLIPP: Målemetoden WLTP, skal fra neste år legges til grunn for avgitsnivået på bil. - Dagbladets leder viser at avisa ikke har kunnskap om verken bilavgiftene eller omleggingen, skriver innsenderen. Her fra Volkswagens tårn i Wolftsburg med biler klar for levering. Foto: NTB Scanpix
UTSLIPP: Målemetoden WLTP, skal fra neste år legges til grunn for avgitsnivået på bil. - Dagbladets leder viser at avisa ikke har kunnskap om verken bilavgiftene eller omleggingen, skriver innsenderen. Her fra Volkswagens tårn i Wolftsburg med biler klar for levering. Foto: NTB ScanpixVis mer

Målemetode:

Mye rart om bilavgiftene

Dagbladet bør ta seg tid til å sjekke flere kilder før de skriver sine ledere.

Meninger

Dagbladets leder 7. september om bilavgiftene viser at avisen ikke har kunnskap om verken bilavgiftene eller omleggingen til WLTP. Vi kan ta feilene i tur og orden:

· WLTP-resultatene vil være grunnlaget for avgiftene i 2019. Ikke slik Dagbladet antyder at det ikke vil være. Men resultatene regnes om slik at de er sammenlignbare med NEDC resultatene.

· Omregningen er ikke 1 til 1. Målte utslipp vil øke med 7 til 10 prosent med omregningen.

· Dagbladet antyder at med større innsats så kunne denne overgangen gått raskere. Hovedproblemet er at det er lite data som viser hva WLTP-målte utslipp blir. Dersom regjeringen skulle lagt frem et forslag til ny engangsavgift basert på WLTP-tall ville det vært som å skyte på blink med bind foran øynene med 4,0 i promille.

· Dagbladet skriver at økte avgifter på fossildrevne biler vil gi mer inntekter i statskassen. Oslo Economics har regnet på effekten av å øke avgiftene betydelig, resultatet er at bilsalget vil droppe og staten vil tape milliarder i inntekter.

· Dagbladet antyder at med en omlegging så vil det selges flere biler som ikke forurenser. I praksis vil det si elbiler. Norsk bilbransje skulle gjerne bare ha solgt elbiler, men fakta er at det ikke produseres flere. Det er en grunn til at 40 000 står i kø.

· For øvrig vet ikke Dagbladet hvordan bilavgiftene blir i 2019. Nyheten om at regjeringen går for en omregning sier noe om hvilket grunnlag avgiftene skal beregnes på – ingenting om hvor mye det blir.

Konsekvensen av å dramatisk øke avgiftene er at utslippene går opp, statens inntekter ned, og 3000 mister jobben. Dagbladet bør ta seg tid til å sjekke flere kilder før de skriver sine ledere.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.