Mye skrik og lite Bull

Det gikk ikke helt som det skulle for Frode Rasmussen og hans nystartede Logen Teater i Bergen da «Ole Bull og følgesvennen» hadde premiere fredag.

Bergenspublikummet sviktet, spesialinviterte vestlandskjendiser uteble, lokalet var helt feil og premieren på stykket om 1800-tallets Elvis - playboyen, megastjernen og musikkvirtuosen Ole Bull - ble en heller spinkel opplevelse.

Privatsekretær

«Ole Bull og følgesvennen» er skrevet av Morten Jostad. Det er en utvidet teatermonolog om Ole Bulls liv og om mennesker han møtte. Rammehistorien er beretningen til følgesvennen, en oppdiktet privatsekretær. Ole Bulls kone, som han både fikk og mistet en sønn med, er taust til stede på scenen et par ganger i Yvonne Øyens skikkelse. Scenefortellingen krydres med ulike musikknumre, framført av Anne Nitter Sandvik på flygel og Tor Jaran Apold på fiolin.

Men først og fremst er det altså Frode Rasmussens sololøp i form av en Dario Fosk gjøglermonolog og et one-man-show der han hopper ut og inn av et tjuetall mennesker og dialekter. Rasmussens ubestridelige komedietalent og lynraske timing kan ingen ta fra ham. Det er en håndfull scener her som er ganske morsomme, som når han inkarnerer den vesle brødfjelfiolinisten Ole Bull, den svermende dronning Isabella II eller den unge og fomlende Henrik Ibsen.

Tomgang

Men disse øyeblikkene er da også alt i en oppsetning som underveis går opp i liminga på grunn av tynt manus og valget av et lokale som oser av store ambisjoner og overdrevne kalkyler. For å ta det siste først: dette er stoff for en intimscene, ikke for et stort forsamlings- eller musikklokale.

Dernest: var teksten virkelig så ufullstendig og flat fra Morten Jostads hånd, eller er den blitt krasjet underveis? Som den nå spilles, mangler den enhver dramatisk nerve og elementær dramaturgi. Forestillingen framstår som et episodisk lappeteppe som verken makter å belyse personen Ole Bull eller trekke linjer gjennom hans liv. Den mangler rett og slett en ekstra dimensjon. Den fullfører heller ikke motiver den antyder: som alt det som måtte ligge av lengsler og svik i forholdet mellom Ole Bull og kona, Felicie. Bedre blir det ikke av at det ikke alltid er lett å se om Frode Rasmussen gestalter Ole Bull eller følgesvennen på scenen.

Forretningskonseptet til nye Logen Teater er formodentlig små utgifter, store inntekter. Det er greit. Men hvis man ikke gir publikum skikkelige varer for pengene, kommer de neppe igjen.