VIL BEHOLDE BSU: Kutter vi BSU-ordningen, kutter vi også taustigen inn i boligmarkedet for flertallet av dagens unge, skriver DNBs personmarkedssjef Trond Bentestuen i dette innlegget. Foto: Stig B. Fiksdal / DNB
VIL BEHOLDE BSU: Kutter vi BSU-ordningen, kutter vi også taustigen inn i boligmarkedet for flertallet av dagens unge, skriver DNBs personmarkedssjef Trond Bentestuen i dette innlegget. Foto: Stig B. Fiksdal / DNBVis mer

Debatt: Sparing

Myndighetene må legge til rette for å kunne spare til bolig fra man blir født

DNB: - La BSU leve!

Meninger

Noen mener BSU-ordningen bør skrotes fordi de påstår at det bare er rike ungdommer som bruker den. Det ville være både urettferdig og lite gjennomtenkt. BSU bør i stedet utvides og målrettes.

Når de borgerlige partiene skal forhandle om politikken framover må de lete etter innsparinger. Ettersom flere av ungdomspartiene har foreslått å kutte ut den eneste skatteincentivordningen som faktisk treffer ungdom, er det fare for at Finansdepartementet foreslår å ta fram kuttøksen på BSU. Hvorfor skal vi dele ut skattelette til rike ungdommer som uansett får hjelp av foreldrene til å komme inn på boligmarkedet?

Så enkelt er det imidlertid ikke. I dag sparer seks av ti unge i BSU. Dette er folk fra alle lag av befolkningen. Omtrent fire av ti får hjelp hjemmefra med sitt første boligkjøp. Alle andre må spare 15 prosent i egenkapital, og for en 25-åring i Oslo betyr det fort en halv million kroner.

For veldig mange unge i Norge i dag, må denne billetten spares opp over tid. Det krever disiplin og masse motivasjon. BSU har vist seg som et veldig effektivt virkemiddel for å oppnå dette. Kutter vi BSU-ordningen, kutter vi også taustigen inn i boligmarkedet for flertallet av dagens unge. Samtidig sitter alle som allerede eier bolig med en svært gunstig skattelette på rentekostnadene. I et generasjonsperspektiv likner det på å ta fra de fattige og gi til de rike.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På den andre siden – at et politisk virkemiddel fungerer etter hensikten, betyr ikke at det ikke er rom for forbedring. Verden har endret seg ganske mye siden BSU kom i 1992. Hva er for eksempel grunnen til at man kan spare med skattefritak i BSU helt til man er 34 år, når gjennomsnittlig førstegangskjøper er 28 år? Og hvorfor kan man ikke begynne å spare til første bolig med skattefradrag fra barna er små?

Hvis målet er å hjelpe unge uten bemidlede foreldre, ville det vært ganske smart å incentivere foreldre til å spare litt hver måned fra barnet blir født.

Sparer man for eksempel 300 kroner i måneden vil man sitte igjen med 137091 kroner i egenkapital over 25 år. Trekker man fra et skattefradrag tilsvarende BSU-ordningen blir månedlig sparebeløp 240 kroner.

Nye egenkapitalkrav og restriksjoner fra myndighetene har virket etter sin hensikt med å dempe den sterke boligprisveksten. Derimot har det blitt vanskeligere for unge å få lån.

I DNB bruker vi handlingsrommet vi har for unntak fra reglene til å prioritere unge førstegangskjøpere. Likevel er det slik at mange ikke får låne hele kjøpesummen, og uten foreldre med penger på bok eller ledig sikkerhet, står man ganske alene.

Vi i DNB er opptatt av å legge til rette for å hjelpe unge inn på boligmarkedet. Vi var først ute med BSU 2.0, en egen spareordning med samme gode rente for dem som ønsker å spare utover maksbeløpet i vanlige BSU. Vi var også først ute med eget boliglån for førstegangskjøpere, med ekstra lav rente.

Som Norges største bank kan vi være med å påvirke. Nå tar vi engasjementet ett skritt videre, og senker aldersgrensen for vår egen BSU 2.0-ordning til null år. Vi øker også beløpsgrensen til 400000 kroner og åpner for at foreldre og andre kan spare til barnas første bolig sammen. Vi kaller den BSU Start. Forhåpentligvis kommer myndighetene etter og legger til rette for å kunne spare til bolig fra man blir født.

Alle må ha et sted å bo, og i Norge eier nær åtte av ti husholdninger sin egen bolig. Den muligheten bør vi gi barna våre også.