MySpace skal selge musikk og konsertbilletter

Tre av de fire store plateselskapene er med. Men også garasjeband får sjansen.

(Dagbladet.no): Noen minutter over klokka 17.00 i dag, norsk tid, bekreftet MySpace-sjefene Chris de Wolfe og Amit Kapur det ryktene har summet om de siste dagene: En storstilt musikksatsing er på gang fra verdens største community-tjeneste.

- I løpet av de neste fire-fem månedene ruller vi ut de nye tjenestene på MySpace Music. Det blir gratis, reklamefinansiert streaming, og mulighet for å kjøpe og laste ned låter uten kopisperre fra Sony BMG, Universal Music og Warner Music, fortalte de Wolfe i en telefonbasert pressekonferanse.

Se pressemelding her!

Dermed er det på det rene at community-giganten, som allerede huser profilsidene til fem millioner band og artister og har 30 millioner månedlige besøkende på sine musikksider, tar opp kampen med blant annet Apples iTunes om å bli stedet nettbrukerne flokker til for å nyte gamle favoritter og oppdage morgendagens stjerner.

Noe mer enn en ny musikkbutikk

Men de Wolfe og Kapur mener de er i ferd med å stable på beina noe langt mer enn simpelthen en ny online musikkbutikk.

- Dette skal bli en 360-graders musikkplattform med tre hovedelementer: En hovedside for MySpace Music, artistenes profilsider, og komponenter som eksisterer også på brukernes profilsider.

- Inntektene vil komme fra reklame, sponsoravtaler for større enkelt-eventer, og netthandel av blant annet mobilt innhold, konsertbilletter og band-merchandise, forklarer Kapur.

Hvordan disse inntektene skal deles med de tre store plateselskapene, unnlot både han og de Wolfe å svare på.

SATSER PÅ MUSIKK: MySpace, her ved administrerende direktør og grunnlegger Chris de Wolfe, og Rupert Murdoch, som gjennom sitt mediekonsern NewsCorps kjøpte community-siden i 2005. Foto: SCANPIX
SATSER PÅ MUSIKK: MySpace, her ved administrerende direktør og grunnlegger Chris de Wolfe, og Rupert Murdoch, som gjennom sitt mediekonsern NewsCorps kjøpte community-siden i 2005. Foto: SCANPIX Vis mer

Også for usignerte band

De bekrefter imidlertid at MySpace Music settes opp som et eget driftsselskap, og ifølge rapporter fra blant annet Business Week får de tre plateselskapene aksjeposter.

Om prisnivået på tjenesten, sier Kapur det slik: - Vi skal være konkurransedyktige. Men det viktigste er å levere musikk i det formatet brukerne ønsker.

Om den fjerde av de store musikkselskapene, EMI, sier han dette: - Vi samarbeider med flest mulig. Men hvor EMI står i forhold til MySpace Music, må du spørre dem om.

- Det er imidlertid ekstremt viktig å understreke at MySpace Music ikke bare handler om de store majorlablene. Tjenesten vil også gi muligheten for usignerte band til å tjene penger, sier han.

Det ultimate

Asbjørn Slettemark, redaktør i musikkbransjebladet FaroJournalen og kjant blant annet som «Idol»-dommer, sier musikkmarkedet skriker på store og gode konkurrenter til markedslederen innen salg av digital musikk - Itunes.

- Jeg kjenner ikke detaljene rundt hvordan MySpace vil gjøre dette. Men det ultimate er jo muligheten til å kjøpe musikken med noen få tastetrykk, der man ellers leser om musikk og hører om nye artister. Forutsatt at den tekniske løsningen blir så enkel som mulig, tror jeg dette kan bli en stor suksess, sier Slettemark.

MySpace skal selge musikk og konsertbilletter

Også muligheten til å kjøpe konsertbilletter og andre produkter knyttet til artistene på MySpace, ser han positivt på.

- Jeg er tilhenger av alt som gjør livet enklere for sluttbrukeren.

- Oppfatter at musikken er gratis

Helge Birkelund, tidligere portalsjef for MSN og Windows Live og nå seniorrådgiver i konsulantselskapet Lande and Company, mener Itunes og MySpace Music møtes i musikkmarkedet med hver sin store fordel: Itunes\' musikkspiller og MySpaces nettsamfunn som distribusjonskanal.

- Men den egentlige krigen står ikke mellom Itunes og MySpace, men mellom gratis og betalt.

- Mange har en oppfatning av at selve lydfila bør være gratis, og det skal mye til for å endre dette. Alt det man får ekstra, må være attraktivt for at brukerne skal åpne lommeboka, sier han. 

Først til USA

En ny anbefalingsgenerator, samt muligheten til å sette opp playlister og dele disse med alle MySpace-vennene dine, skal også bygges inn i den nye musikktjenesten.

USA er det første landet som får prøve seg, der de nye funksjonene skal legges ut litt etter litt. Men det jobbes hardt med å få på plass nødvendige rettighetsklareringer for andre land, og målet er at tjenesten skal bli global, ble det opplyst på pressekonferansen i dag.

Norge er blant de 28 landene der MySpace allerede i dag har egne ansatte, og siden er det siste året kommet i norsk språkdrakt.

Spørsmål om MySpaces avtaler med de store musikkselskapene er av eksklusiv art, slik at det ikke blir mulig for andre community-tjenester som Facebook å snekre sin egen musikktjeneste på samme lest, svarer Amit Kapur unnvikende på.

FORSPRANG: MySpace har i flere år vært et viktig sted for både ukjente og etablerte band å knytte til seg fans og la dem streame musikk. Med fem millioner artistprofiler og 30 millioner brukere har siden et forsprang når de nå skal tjene penger på nedlastbare produkter, konsertbilletter og mer, mener sjefene.
INKLUDERENDE: Avtalen med de store plateselskapene gjør at det skal bli mulig å kjøpe musikk, konsertbilletter og T-skjorter med blant annet Madonna på MySpace Music. Men også helt ukjente artister skal ha muligheten til å selge sakene sine.
EMI ER UTE: Av ukjente grunner er ikke plateselskapet EMI med på MySpace Music-samarbeidet. Dermed vil artister som Coldplay ikke bli en del av de nye tjenestene.