VAGINAENES MONA LISA: Maleriet «L’Origine du monde» (Verdens opprinnelse) ble malt av Gustav Courbet i 1866. Det er av mange kalt «Vaginaenes Mona Lisa». Foto: Sebastien Bozon / AFP / NTB scanpix
VAGINAENES MONA LISA: Maleriet «L’Origine du monde» (Verdens opprinnelse) ble malt av Gustav Courbet i 1866. Det er av mange kalt «Vaginaenes Mona Lisa». Foto: Sebastien Bozon / AFP / NTB scanpixVis mer

«L’Origine du monde»

Mysteriet med «Vaginaenes Mona Lisa» kan endelig være løst

Nå tror eksperter at de har funnet ut hvem som satt modell for maleriet «L’Origine du monde».

Et av verdens største kunstmysterier kan være løst. Nå tror kunsthistorikere at de har avslørt hvem som satt modell for maleriet «L’Origine du monde».

Det skriver The Guardian.

«L’Origine du monde» (Verdens opprinnelse) ble malt av kunstneren Gustav Courbet i 1866. Det viser en kvinnelig torso og underliv, og er malt slik at betrakteren ser kvinnens kropp fra undersiden - fra kjønnsorganet og opp.

Maleriet har derfor også blitt kalt for «Vaginaenes Mona Lisa», selv om det strengt talt ikke er vagina (skjede), men vulva som betrakteren møter fra sin orkesterplass.

Feil hårfarge

I lang tid har man nemlig trodd at den kvinnelige kroppen tilhørte Courbets elsker, den irske modellen Joanna Hiffernan, som for øvrig også hadde et kjærlighetsforhold til den amerikanske kunstneren James McNeill Whistler.

Men det var noe som skurret med den teorien. Hiffernan skal nemlig ha hatt flammende rødt hår, noe som ikke riktig stemte med den avbildede kvinnens kjønnshår, som er helt mørkt.

- MONA LISA VAR SYK: Mandel Mehra er medisinsk direktør ved Brigham-sykehuset i Boston. Dette er ifølge ham tegnene som viser at Mona Lisa var syk - tegn som for de fleste er vanskelige å spotte. Video: WCVB via CNN Vis mer

Nå er nye bevis kommet fram i lyset, som tyder på at kvinnen som satt modell for «L’Origine du monde» ikke var Hiffernan, men derimot en ballettdanser fra Paris ved navn Constance Queniaux.

Ekspertene er ganske sikre på at Queniaux er den rette eieren av det mørkhårede underlivet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var den franske historikeren Claude Schopp som oppdaget en link mellom Queniaux og «L’Origine du monde» i en korrespondanse mellom de franske forfatterne Alexandre Dumas og George Sand.

- 99 prosent sikkert

Spesielt én setning i et av brevene fra Dumas fanget Schopps interesse. Han oppdaget nemlig at et av ordene var blitt transkribert feil.

KURTISANE: Constance Queniaux var en fransk ballettdanser og en kurtisane. Foto: AP / Disderi / NTB scanpix
KURTISANE: Constance Queniaux var en fransk ballettdanser og en kurtisane. Foto: AP / Disderi / NTB scanpix Vis mer

«En maler ikke det mest delikate og det mest klangfulle intervjuet av Miss Queniault (sic!) fra operaen.», sto det.

Schopp gikk tilbake til den håndskrevne originalen, og oppdaget at det ikke skulle være «intervjuet», men «innsida»: «En maler ikke den mest delikate og den mest klangfulle innsida av Miss Queniault (sic!) fra operaen.»

- Dette vitnesbyrdet fra den tida får meg til å tro med 99 prosents sikkerhet at Courbets modell var Constance Queniaux, sier Sylvie Aubenas, som er leder for det franske bibliotekets dokumentavdeling, til Agence France-Presse.

Kurtisane

I tillegg til å være en danser ved Paris-operaen, var Queniaux også elskerinnen til den ottomanske diplomaten Halil Serif Pasha, også kjent som Khalil Bey. Hun konkurrerte med en annen kjent kurtisane om Pashas hengivenhet. Pasha var en kjent kunstsamler og en gambler som kom fra en tyrkisk-albansk familie.

Det var Pasha som bestilte kunstverket fra Courbet. Det ble malt hjemme hos ham, og skulle inngå i hans personlige erotiske samling. På den tida var Queniaux 34 år og hadde pensjonert seg fra operaen.

Maleriet var i Pashas eie fram til 1868, da hans økonomi ble rasert som følge av hans hang til spill. «L’Origine du monde» ble da solgt på auksjon, sammen med resten av Pashas kunstsamling.

Da Queniaux døde i 1908 testamenterte hun bort et maleri til Courbet. Maleriets motiv var av blomsten kamelia, med en åpen, rød blomst i senter av bildet.

- For en flott hyllest fra kunstneren og hans klient til Constance, sier Aubenas til Agence France-Presse. Hun tror maleriet en gang i tida kan ha vært en gave fra Pasha til Queniaux.

Blomsten kamelia var på den tida sterkt assosiert med nettopp kurtisaner på grunn av Alexandre Dumas' roman «Kameliadamen», som seinere ble grunnlag for Verdis opera «La Traviata».