DEBATT

Debatt: Klima

Myten om elbilens fortreffelighet

Den overivrige elbilsatsningen må ta slutt, og fritak for avgifter, parkering, bompassering, kjøring i kollektivfelt og gratis lading må opphøre.

GRATIS LADING: Elbiler og hybridbiler står til gratis lading ved Akershus festning i Oslo. 
. 
Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix
GRATIS LADING: Elbiler og hybridbiler står til gratis lading ved Akershus festning i Oslo. . Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

1. Elbiler er ikke miljøvennlige. Faktisk er det en utbredt misoppfatning at elbiler er langt mer miljøvennlige enn bensin- og dieselbiler. Likevel bruker politikerne dette som argument når de bestemmer at elbiler skal prioriteres i nær sagt alle sammenhenger. For en som i årevis har vært opptatt av et grønt og rent miljø, framstår det som et paradoks at politikere og miljøforkjempere til de grader har latt seg forlede. Realiteten er at når det tas hensyn til produksjonen av biler og strøm, så har elbilene små, om noen, miljømessige fordeler – sett i et globalt perspektiv. Og det er vel det som teller?

2. Elbiler fortrenger beboernes biler. Mange kommuner har innført beboerparkering. Dette ble gjort fordi kommunene har ønsket å forhindre fremmedparkering. Tiltaket har vist seg å ha meget positiv effekt. I stedet for å bygge videre på dette, har faktisk enkelte kommuner utrolig nok åpnet for gratis og ubegrenset fremmedparkering av elbiler. Da blir selvsagt den positive effekten raskt borte.

I Oslo er det nå innført et beboergebyr på 3000 kroner i året for å parkere i området man bor i. Kanskje ikke en ublu pris, dersom beboerne er garantert plass. Men det er de merkelig nok ikke. For Oslo kommune har nemlig bestemt at fremmedparkering av elbiler skal prioriteres framfor beboerparkering. Til tross for at kommunen på sine nettsider skriver at målet med innføring av beboerparkering er å sikre best mulig tilgjengelighet til parkering for de som bor i byen, og dessuten at ordningen er ment å redusere arbeidsreiseparkering, legges det altså for fullt til rette for bruk av elbiler. Ikke nok med at fremmedparkeringen er gratis, det er også strømmen fra kommunens ladestasjoner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer